Handlar med hjärtat!

Ungdomar vill helst handla med hjärtat, second hand och etiskt, men det är inte alltid så lätt att hitta rätt i konsumentionsdjungeln. Det konstaterar Amanda Cullberg, gymnasist på Polhemsgymnasiet i Göteborg, i en undersökning som hon gjort för ett projektarbete.

Det är vi som är framtidens etiska konsumenter. För att nå oss ungdomar måste företagen förstå hur vi tänker och var vi påverkas. Men många företag finns inte i sociala medier som Facebook och Twitter. Det är en sak som blivit väldigt tydlig för mig, att företag och ungdomar måste klicka ihop. Det finns många fantastiskt bra krafter, men de borde arbeta tillsammans och synas bättre.

Vi unga vill handla med hjärtat, inte bara med plånboken. Vet man att en vara är tillverkad på ett bra sätt, eller är köpt på second hand, så kan det också vara bra för ens personliga varumärke.


Jag gläds, hoppas, hoppas att detta är hyfsat representativt för fler ungdomar än man kan förledas att tro emellanåt...

.

.

Kommentarer

Onkel Olof sa…
Ungdomen äger redan tänket vi borde ha haft i samma ålder.
Åsa! sa…
Jag tror som Onkel Olof här ovan. Ungdomarna idag är mycket klokare än vad vi var i den åldern!
Inte bara klokt i största allmänhet att handla där. Man kan göra superfynd också!
Monica sa…
Olof och Åsa,
jag kan inte minnas att det ens fanns ett fragment till det tänket, inget som märktes i alla fall, på 70-talet när jag var tonåring. Jag kan liksom inte minnas att vi ens hade en sportslig möjlighet att BÖRJA tänka i sådana banor. Mycket har hänt.
Klimakteriehäxan,
absolut! Mycket intressantare att handla second hand!

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!