Uppgörelse med Francis Bacon

Bild Wikipedia
Francis Bacon, känns det bekant? Nej, inte konstnären utan filosofen som levde 1561-1626. Han hyllas som "den moderna vetenskapens fader". Låter ju fint men jag har ett horn i sidan till den mannen. Ju mer jag har läst om vad han höll på med desto tydligare blir övertygelsen att någon borde tagit ifrån honom papper och penna i tid. Han menade att människan med vetenskapens hjälp skulle återta herraväldet över naturen som varit förlorat sedan syndafallet. Den baconska metoden, som varit betydelsefull för den västerländska vetenskapens uppgång, förordade makt över naturen genom manuell manipulation, teknik och experiment. Vetenskapens utveckling skulle användas som metod för att manipulera naturen. Nu kan Bacon knappast lastas för hur vi sedan efter bästa förmåga missbrukat hans läror. Hade han haft en aning om vart hans strävanden slutligen skulle leda hade han möjligen handlat annorlunda men det var i alla fall han som drog igång det hela.

Nu ser vi alla hur det står till med naturen, den mår inte så bra. Någonstans efter vägen har dessutom naturen bytt namn till "miljön". Det känns lättare att prata om. Lite mer opersonligt liksom. (Precis som när en slaktgris blev en "produktionsenhet", en sån behöver ju inte ha det lika bra som en riktig gris...). När vi pratar om naturen numera menar vi t o m en lite halvexotisk, pitoresk företeelse som vi använder i rekreationssyfte, när naturen i själva verket är vad alltihopa handlar om! Det absolut viktigaste vi har där allt har sin ursprung och alltid kommer att ha. Det är hög tid att vi på riktigt inser att vi aldrig blir naturens överman utan måste samverka med den, faktiskt ingår vi i den hur vi än gör... Fan ta Francis Bacon...

Kommentarer

Johan sa…
Jag har funderat över hur det kommer sig att alla hållbarhetsfrågor alltid ställs mot nytta för människor, eller världsekonomin.

Möjligen är Bacons teorier en av rötterna till det onda. Jag tror också att det handlar om grundläggande moraliska antaganden som vår kultur har gjort. troende eller ej, så befinner vi oss i ett samhälle som är sprunget ur kristna värderingar. Kristendomen sitter i sin tur i hop med åtminstone islam och judendomen.

Nu kan jag inte säga att jag kan min bibel utantill, men visst finns där formuleringar om att Herren satte människan att förvalta världen. Det förekommer i så grundläggande texter att det måste ha varit en del av Bacons kultur.

Jag har största respekt för de som händar kärleksbudskapet i dessa tre religioner, men denna typ av grundsatser har orsakat stor skada.

Förresten - har du ngt lästips om den där Bacon?
Monica sa…
Jag har läst "Naturens död" av Carolyn Merchant. Hon är vetenskapshistoriker och har i denna bok undersökt naturvetenskapens uppkomst på 1600-talet. Everett Mendelson, professor vid Harvard: "Ingen läsare kan konfronteras med denna bok utan att ompröva vetenskapens mening, dess historiska ursprung och dess roll i nutidens värld". Jag blev skitförbannad mer än en gång när jag läste den...

Populära inlägg i den här bloggen

Kärnkraft - nej tack. Fortfarande.

Mer grönt på menyn

Barnet - den sista slaven