Spikmattan får skit av "vetenskapen"!

Så var det dags för den så kallade vetenskapen att ondgöra sig över de populära spikmattorna. "Det är bara trams" säger Martin Ingvar, professor vid insitutionen för neurovetenskap vid Karolinska institutet. Spikmattan saknar nämligen vetenskapligt visad effekt. Så, alla ni som tycker att ni får hjälp av spikmattan - glöm det! Nu har vi nämligen fått veta att det vi upplever är fel! För om något inte är vetenskapligt bevisat så finns det inte. Våra egna upptäckter och erfarenheter betraktas som bullshit så länge de inte kan bevisas...

Jag hade stora sömnproblem i över ett år så jag köpte mig en spikmatta och låg på den en stund i sängen, varannan kväll, innan jag skulle sova. Jag blev så där lite gött "mosig" i kroppen, ungefär som efter en go massage och jag började plötsligt sova som en klubbad oxe hela natten. För mig råder det ingen tvekan, spikmattan hjälpte mig snabbt att få rätsida på min under lång tid usla sömn. För mig är de sant, vad Martin Ingvar än säger. Det är bevisat att det fungerar för mig!

Den så bespottade placeboeffekten har också nämnts i sammanhanget. Att det är vår stora tro på spikmattan som gör att den hjälper oss. Om så skulle vara, vad är det i så fall för fel med det? Om vi via egen kraft och tro, med en spikmatta och utan tillskott av syntetiska mediciner, kan avhjälpa våra problem så är det väl optimalt!

Som av en tillfällighet läste jag igår i "Väckarklocka" ett citat ur en bok av den indiske författaren och nobelpristagaren Tagore:

"På vårt språk kallar vi kvinnors makt över männen Shakti. Om Shakti försvinner, förlamas den skapande processen i samhället, mannen mister sin vitalitet och blir mekanisk i sina vanor"

Och som många av er vet så heter den mest populära spikmattan just "Shakti"... Är det månne detta Martin Ingvar tänker på när han försöker avfärda spikmattan som trams...?


Uppdatering 2: Idag finns en artikel i SvD där det hela vinklas direkt emot reklamen och inte emot själva spikmattan vilket känns mer befogat!



Kommentarer

Ja vad ska man säga. Att förbättrad cirkulation är en fördel är alla överens om. Att akupressur och akupunktur fngerar är alla överens om. Här är ett redskap som tar alla de fördelarna och gör till ett. Vetenskapen är bra korkad ibland;-)
Monica sa…
Fritt ur hjärtat, jag blir mest trött... Denna inskränkta syn att vetenskapen är allt...
Åsa! sa…
Upplever man själv att effekten är bra, så spelar det ingen roll om det är vetenskapligt bevisat eller inte. Tycker jag iallafall:)
Monica sa…
Åsa, känns självklart...
Applåderar ditt inlägg!!!
Vetenskapen kan vara extremt trångsynt många gånger. Dessutom kan man med hjälp av statistik och lite analyser få i princip vet svar man vill få, många gånger.
Och precis som du säger, så vad spelar det för roll hur och varför den fungerar - vi nöjda spikmatteanvändare konstaterar bara ATT den gör det, och att det är underbart.
Kram.
Monica sa…
Ulrika, eller hur? (För att svänga sig med ett "trenduttryck"...)
Grandprix 63 sa…
Hej Monica, läste din kommentar hos Farbror Sid om Svenne Hedlund, vilket gav mig ett uppslag till ett blogginlägg.

Vet inte om du hört låten förut men Kerstin Aulén sjöng 1967 en sång om just denne flickidol.

Titta gärna in och lyssna, du kanske känner igen dig i texten...

Kersti Aulén - Svenne, I Love You

Ha en skön sommar,
Anders
Monica sa…
grandprix63, ha ha, klart jag känner igen mig!
(Svar om annat) Jag bor i torpet, inte vandrarhemmet. Ligger i "andra ändan av ön" lätt att hitta, ön är ine stor och det är enda övriga huset där. Jag bjuder på kaffe!
Monica sa…
Fritt ur hjärtat, tack för inbjudan, vi får se vad som händer...!
Ann-Christin sa…
Jag gillar min spikmatta och om effekten sen är placebo eller inte - huvudsaken är at tjag har utbyte av den.
Monica sa…
Anki, visst är det enkelt egentlingen!
Levendel sa…
Jeg blir glovarm på ryggen, et sikkert fysisk tegn på at matten gjør noe. Blodsirkulasjonen løper kraftig rundt i kroppen etter å ha ligget en stund på matten. Dette kan jo umulig være bullshit :)
Monica sa…
Levendel, precis samma sak har jag upplevt!
morsan sa…
Jo, jag gick också i taket när jag läste denne trångsynte mans vetenskapliga synpunkter, suck...
Så klart att det är en man dessutom. Jag har också stort utbyte av min spikmatta. Slipper kramp i ryggen och sover gott.

...för övrigt lever jag, har hälsan och mår gott ;) Lite mycket omkring mig bara.
Monica sa…
Morsan, puh, skönt att höra att du FINNS! Jag hade gett upp, fick ju ingen respons på din blogg... Och roligt att höra att spikmattan hjälper även dig!
Malevicus sa…
Jag är läkare och vetenskapsman och har inga problem med att folk går till olika typer av terapeuter eller använder sig av olika "behandlingsmetoder" om personerna själva tycker att de mår bra av detta. Det är när terapeuterna eller försäljarna av behandlingsprodukter använder sig av förklaringsmodeller som ingen i den vetenskapliga världen lyckats att förklara eller där forskning faktiskt visar att behandlingen eller redskapet inte har effekt. Det är så vi arbetar. Jag vill inte behandla barn eller vuxna med metoder eller mediciner som inte har granskats på ett noggrannt och vetenskapligt sätt.
Vetenskapsmän och trångsynthet! Inom så gott som alla medicinska fält har det de senaste 30 åren skett en fantastisk utveckling. Vi vet enormt mycket mer om människokroppen och om sjukdomar numera. Detta pga att vi arbetar bredare och mer gräsöverskridande nu och inte alls har en uttalad trångsynthet som beskrivs i inläggen.
Bespottad placeboeffekt?! Vi inom läkarkåren har vetat om denna effekt i många, många år. Det kallas för The Art of Medicine (Läkekonst)när det gäller patient-läkarekontakt och jag har aldrig hört någon läkare uttala sig negativt om detta. All effekt som får min patient att må bättre är ju bra!
Sammanfattningsvis: Om spikmattan fixar dina besvär - fortsätt att använda den! Om jag tror att den ser till att slaggprodukter transporteras ur celler och energibanor fördelar sig i kroppen (Produktbeskrivning på spikmattesida)? Nej det tror jag inte.
Ha en trevlig sommar och må bra!
Anonym sa…
Citatet att det bara är trams verkar något lösryckt. Martin Ingvar verkar inte alls vara emot spikmattorna utan han verkar främst vara kritiskt mot marknadsföringsmetoderna och påståendena om att dom kan hela.

Det kan mycket väl vara så att citatet är ett svar på en fråga om hurvida dom kan hela.
Suzan sa…
jag tycker det är bra att den får kritik så att den blir omtalad och folk får upp ögonen för den, all reklam är bra reklam :D
Monica sa…
Malevicus, tack för en lång och uttömmande kommentar! Med vetenskap tänker jag kanske inte på läkarvetenskapen i första hand utan på väldigt mycket annat. Och beträffande den bespottade placeboeffekten så menar jag i första hand på hur den ofta behandlas i media, då olika undersökningar redovisas, och den framställs som nåt som har med bluff och båg att göra. Jag betvivlar inte en sekund att en läkare är nöjd med att patienten blir bättre, hur det än går till! Ha en trevlig sommar själv!

Anonym, jag tror du har rätt. Läste en artikel idag i Svd som är riktad mer direkt emot reklamen och den känns inte alls så provokativ.

Suzan, allt måste ju tåla lite skepsis, inte tal om annat. Det är ju enda sättet att bli riktigt övertygad...
MassageLotta sa…
Ett liv utan spikmattan??
Nej verkligen inte....

Trevlig blogg du har, tittar in mer...
Lotta
Monica sa…
Bondbruden, tack! Välkommen hit!
Shakti ja. Den mest essentiella och kraftigaste makten som finns.

Hela livskraften är situerad i kvinnan, mannen har genom sin existens även fått viss livskraft men det är bara kvinnan som är den livsbärande och livsskapande kraften - även gällande för de kvinnor som inga barn får - och hon är därmed befullmäktigad med de essentiella livsenergierna.

Vi män bistår bara en ytterst liten del i livsprocessen och våran uppgift är istället att följa shaktin, att till våran hela entitet bejaka och behaga kvinnan så att hon mår så tillfredsställt som möjligt.

Mannen i det morderna samhället måste avsluta sin egoistiska period och istället välja att dyrka kvinnan, så som det bör vara.

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Trivsamma trästan!

Kött...