Från köpstopp till medveten konsumtion och en medveten livsstil

Bild Motkulturfonden
Nu har jag varit "köpstoppsfri" i elva dagar. Och jag tänker knappt på det. Jag nästan saknar det, det var så enkelt... Visst, det blev en rusch i början. Det har blivit några saker som varit planerade mer eller mindre länge. Så jag har bränt ca 12 000 spänn rätt snabbt... TV + Wii stod för 10 000 bara det så så värst mycket annat är det inte. Och just nu lockar inget. Mer än en eller annan bok då, så kommer det alltid att vara. 

Nåt som skulle må bra av en liten uppgradering är garderoben men jag har oerhört svårt att mobilisera någon kraft till det. Jag har blivit så van att klara mig med det jag har så det drar inte det minsta att köpa nytt. Har inte satt min fot på reorna... Skall ta mig en funderare på vad jag kan åstadkomma med symaskin + gamla kläder istället. 

Det jag upplever hittills är att alla mina förväntningar infriats, det gamla konsumtionsmönstret har kommit rejält på skam och jag tror att jag även fortsättningsvis kommer att ha en synnerligen sval inställning till shopping. Det känns numera mest som ett konstruerat påhitt som vi sugits in i mer eller mindre mot vår vilja. Och det är ju precis vad det är, ett rent påhitt som inte har ett dugg med naturen och vår livskvalitet att göra! Tillfredställelsen då man köpt något nytt har bytts emot tillfredställelsen att klara sig med det man har. Och då jag till och från haft en emotionellt väldigt jobbig tid samtidigt som köpstoppet har jag fått världens möjlighet att träna mig i att inte söka tröst och lycka i yttre faktorer, som t ex tröstköp. Och mycket annat. Och det står sig, trots att köpstoppet är över. Har istället lärt mig att leta inåt och jag är obeskrivligt tacksam för detta, ett mer framgångsrikt och jordnära sätt att tackla livet liksom!

Mina ekofilosofistudier har naturligtvis också påverkat mig väldigt mycket i tänkandet runt det här med konsumtion eftersom det påverkar jordens framtid, människans värdighet och välbefinnande så oerhört mycket! En termin kvar, och som det känns nu kommer jag att fortsätta med B-kursen till hösten. För den som är nyfiken på att läsa ekofilosofi, som är på distans, kolla här.

Viktigaste tankarna:
- inte köpa något utan att ha tänkt igenom det FÖRST, inte samtidigt som jag får syn på det
- fortsätta öka på andelen ekologiskt, närodlat och rättvisemärkt
- kolla in bra Second Hand-butiker 
- kolla in butiker som säljer ekologiska kläder
- alltid tänka över om det finns något återanvändningsbart i hemmet innan jag köper nytt
- minimera uteluncherna och istället ta med mat till jobbet för att äta mer ekologist 
- aldrig gå på en REA utan att i så fall i förväg veta vad jag är ute efter
- fortsätta att undvika väldigt onödiga bilresor
- fortsätta fördjupa mig i hela detta ämnesområde (känns oundvikligt...)
- inte lägga strypsnara runt halsen vad gäller ovanstående, det kommer självklart att bli undantag och jag tänker inte belasta mitt samvete med det!

Jag kan inte annat än varmt rekommendera det här med köpstopp, inte nödvändigtvis under så lång tid som jag höll på (råkade bli 257 dagar då jag startade väldigt plötsligt, 20 april). Det ger ny luft åt tankeverksamheten och de mest oväntade processer drar igång i hjärnan!

Kommentarer

Jag lever ju väldigt nära ett köpstopp, utom just ibland impulsköpen... Är lite frestad att testa faktiskt. Kanske fyra månader bara så man får känna på det. Funderar lite..
Anonym sa…
Åh, jag blir så sugen på att dra igång! Igår var jag på IKEA och köpte nya hyllor/förvaring och jag mådde ärligt talat illa av alla människor som var där..

I februari tror jag att jag kör igång :)
Monica sa…
Fritt ur hjärtat och Annie, kom igen... Det är mycket enklare att hantera ett köpstopp än att "hålla igen", har provat båda varianterna nu! Och det är ju man själv som formar reglerna, jag har tillåtit mig att köpa tjänster t ex. Det hela har varit väldigt inriktat på det materiella.
Anonym sa…
Ja, jag kan tänka mig att det ger upphov till en massa nya funderingar. Ett mindre tvångsmässigt beteende som ersätts av ro?
Monica sa…
Katinka, i mitt fall var det inte på något vis något tvångsmässigt beteende, men ändå irriterande. Och ersättningen? Just precis - ro!
Rune sa…
Då är det lite som jag misstänkt, att det inte blir en shoppinghysteri efteråt. Ska ha köpstopp under 2009 och har fått höra att jag då kommer shoppa loss nästa år för att balansera upp det lite. Då har jag svarat lite undvikande att, ja så blir det kanske. Bra att höra att man inte faller i köpfällan sen.
Monica sa…
Rune, det känns som man är botad för gott. Lite kaxigt att påstå det efter 12 dagar kanske men jag tror att det är så.
Lovisa sa…
Vilket inspirerande inlägg! Tack!!

Din slutsats är så bra; att man inte ska lägga strypsnara på sig själv.
Monica sa…
Lovisa, då skulle man ju garanterat må dåligt. Vi lever ändå i den värld vi gör!

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!