Klara vaken!

Bild sandviken.se
Så här års, med väder som växlar som attan i många delar av landet, kan det vara bra med en liten genomgång hur man gör om man skulle råka drutta igenom isen. Kallt som attan är det. För den vane är detta inget konstigt men för den ovane kan det vara skillnaden mellan liv och död att ha koll på vad man skall ha med sig på isen, när man över huvud taget skall ge sig ut på den och hur man tar sig upp ur vattnet om man skulle råka hamna där. Läs och kolla film på DN!

Kommentarer

Åsa! sa…
När det gäller isar har jag stor respekt, ändå äger vi inga isdubbar utan travar ut, stampar lite, ser hur isen ser ut inne vid kanten, runt vassruggor. Hur kallt har det varit, hur länge? Har det blåst? Så som mina föräldrar har lärt mig och deras föräldrar lärde dom... Inte så smart, jag vet. Det är nog typiskt "på landet" beteende.
Isvett är viktigt, aldrig gå ut ensam eller utan isdubbar.
Anonym sa…
Jag har en riktig skröna om detta... så småningom kommer jag nog att berätta...

Trevlig helg!
Hannu sa…
Man skall aldrig tänka på hur isen var igår, det är alltid dagsläget som gäller. Tag alltid med er isdubbar eller moorakniven. Lycka till och njut av vad naturen har att ge.
Mvh. Hannu
Monica sa…
Åsa, ungefär samma här är jag rädd.... Dags att skärpa till sig...

Hannele, du har så rätt!

Gubben, hurra hurra! Äntligen något att se fram emot! Ha de gött själv!

Hannu, det är helt klart dagsnotering på det där med is och ibland önskar jag att jag inte bodde vid en sjö, jag blir alldeles kallsvettig ibland när jag ser folk ge sig ut och planerar i huvudet vad jag skall göra när dom druttar i... Har inte hänt än, tack och lov!

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!