Aningslöshet in absurdum

Bild orebro.expressen.se
Nu backar Volvo om högre löner för 250 chefer. Styrelsen säger att dom framför allt tagit till sig av den interna kritiken. Som tydligen kom som en överraskning. Va?! Ibland häpnar man. Vad trodde dom? Att alla varslade, och för all del de som inte är det men ändå oroliga, skulle göra vågen? Eller bara i största allmänhet skulle tycka att det var ok? Tajming. Av sämsta sort. 

Motiveringen är att Volvo lagt så mycket pengar på de här människorna i form av t ex utbildning att dom är måna om att dom skall stanna. Visst, logik i sin mest teoretiska form. Men, något jag har svårt att förlika mig med är denna övertro på att pengar i alla väder är den största drivkraften. Jag tror inte på det! Och OM det är det för några, är det då verkligen dom man behöver ha kvar? För vad visar det, jo, att girighet är den allt överskuggande egenskapen och det borde vara det sista som behövs vid företagen i kristider. Och annars också förresten. 

Läs boken "Myten om moroten" av Stefan Boethius och Martin Ehdin. Den beskriver fenomenet motivation på ett intressant sätt. 

Gissningsvis har de här 250 personerna redan en lön med vars hjälp dom kan leva ett högst drägligt liv. 

Alltihop känns patetiskt. Och sorgligt. Och denna styrelse, fjärran från vimlets yra, skicka dem på nån lämplig kurs. I människokännedom. Eller nåt. Och ge dem boken.

Kommentarer

Malin sa…
Att säga patetiskt är väl det minsta. Idioti (läs i Svenska akademiens ordlista) är vad det är! Kram och tack för dina ord!
Företag jag jobbat på, har inga fester, delar inte ut julklappar, lönestopp och annat, om man fått sparka folk.
Åsa! sa…
Det är så otroligt irriterande så jag får hjärtklappning bara jag tänker på det!
Monica sa…
Åsa, jag tycker det är förvånansvärt att folk i ledande positioner har så dålig kunskap om hur människor fungerar, i stort sett obefintligt sunt förnuft och inget vanligt hyfs i kroppen! Passar dom verkligen där...?

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Trivsamma trästan!

Kött...