Totalt meningslöst - eller?

Du har kanske hört talas om dom. Du kanske rentav är en av dom, dom där som spanar in registreringsskyltar på bilar, och för all del även på släpkärror, motorcyklar, husvagnar och annt skyltförsett. Vi som räknar upp från 001 till, så småningom, 999. Eller för all del tvärtom. Man kan ju börja på 999 och gå nedåt.

Min bror berättade för nån månad sedan att han och hans fru höll på med det där. Då hade jag aldrig hört talas om det och jag tänker inte citera vad jag sa till honom. I runda tal idiotförklarade jag dem, för vad tusan skulle det där vara bra för? Hur dum fick man bli? Ha.

Men, hur lång tid gick det innan jag själv tittade åt både höger och vänster samtidigt som jag körde bil, trots att det borde varit rakt fram som gällde? Jo, ungefär en dag. Nu är jag helt i klorna på det där eländet och om någon frågar varför så har jag då verkligen inget bra svar. Kan bara inte låta bli. Och när jag väl hittade 001 dök 999 upp inom 30 sekunder. Alltså kör jag dubbelt, från båda håll.

Nu är jag på 011 och 989. Och de vägrar infinna sig. Idag kändes 989 nära. Jag har sett både 984, 981, 987. Och då känns det plötsligt som att snart, ja snart kommer 989! Vad då nära? Om jag får syn på 987 så är det ju inte ett dugg närmare en hittad 989 än t ex 651!

Vad är det som driver vissa av oss , och vi är uppenbarligen fler än man kan ana har jag förstått, att ägna sig åt sådan här till synes komplett meningslös sysselsättning? Min gissning är att det är enkelt, greppbart och ändå innehåller ett visst mått av visserligen sparsam och slumpmässig men dock spänning. En välbehövlig hjärntvätt helt enkelt mitt i allt mer svårartat man skall hantera i vardagen. Vad tror du?

Kommentarer

Åsa! sa…
Ja du Monica, varför? Har aldrig hört talas om något liknade:)
Om jag ska börja? Hoppas inte det:)
Hoppas du får en fin helg!
Det skulle jag inte orka hålla på med, men blir lite extra glad, när jag ser på kassakvittot, att jag handlat för 111:11 :)
Monica sa…
Åsa, jag hoppas innerligt att det går över, uppmärksamheten har faktiskt mattats en smula i alla fall... Och jag har alltså hört jättemånga som håller på så här nu!

Hannele, lite sifferböjelser har vi väl till mans kanske!
Monica, nu har jag äntligen lämnat ett svar till din kommentar på min blogg En drömmare med öppna ögon. Jag är en mycket långsam bloggare.
Monica sa…
Martin, har du läst "Långsamhetens lov" av Ove Wikström?
Ja, vissa delar, tycker han är lite gnällig trots att han förstås har en del poänger.
ERIC SECHER sa…
Tycker OW går vilse när han grottar ner sig i Dostojevski men kapitlet om mopedturen till Assisi i Franciscus fotspår är klockrent.
001 - 999. Kul grej. Tvångsmässighet måste man ändå brottas med på alla möjliga fronter. Det här verkar ganska harmlöst.
krylbo sa…
Ja usch, det är jobbigt att leta registreringsskyltar!
Jag söker nu 068.
Har hållt på ett år ungefär...
En nackdel att bo i ett litet samhälle kanske...
=)
Monica sa…
Martin, ja det blev lite mycket till slut. Läste faktiskt aldrig ut den... Men det är en hel del som är rysligt träffande!

Eric, det är lite blandad kompott. Men mycket är mitt i prick. Och letandet, ja harmlöst är det. Men i början var jag nog en trafikfara, har sansat mig lite nu.

Krylbo, aha en frände!
Johan sa…
Hahaha... vilken grej. Och vad är svininfluensan mot det här. Jag är helt övertygad om att jag har blivit smittad... Jag var ju bara ute och läste bloggar och nu har jag fått ett litet psykbryt; 001, var äääär du?
Monica sa…
Visst är det eländigt! Jag cyklade just hem från ett härligt bastubad, 3km bort, blev passerad av en enda bil och det var en 011, yippee!!! Och vänta bara tills du fått klorna i en 001´a, sen kommer det flera stycken inom kort. DET är märkligt!
Elsa sa…
Hehe. Jag är på nr 145.. ;)
Monica sa…
Elsa, ännu en frände...! :)
elisabet sa…
*ler*
maken och jag har redan gjort det
han från 001 till 500 och jag från 999 till 500. Det tog ca 2,5 år kan jag berätta
Monica sa…
elisabet, shit... Jag kör ju bägge racen samtidigt, får se om jag tröttnar och om inte, var jag så att säga möter mig själv!

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!