Vetegräs, groddar och skott

Nu har jag fått min vetegräspress. En rätt rejäl grej som fått sin plats på en köksbänk direkt. Inget man plockar fram och tillbaks i nåt skåp insåg jag. Den ska ju dessutom, förhoppningsvis, användas väldigt ofta. Det är i alla fall min målsättning.

Har aldrig odlat vetegräs förut även om det säkert är 30 år sedan jag hörde talas om det första gången. Fick dock någon slags kick nu under semestern när jag gått hemma och "drällt" en hel massa och grunnat på ett och annat. Oförstörd mat... Egenodlat... Ännu mer ekologiskt... Miljövänligt... Har ingen ambition att skippa allt "onyttigt" men mer nyttigt in på menyn måste ju i rimlighetens
namn innebära mer onyttigt ut...

Faktiskt blev det en ny groddburk också, den gamla var 30 år gammal och klart degenererad i plasten. Tidens tand... Nu blev det en med lite högre våningar och med ett välvt lock så att det ska fungera att odla vetegräs i den. Då lägger man ett tunt papper i botten. Har nu laddat den för första gången med dinkel (antar att det fungerar men vi får se...) och grodd-bovete. De närmaste dagarna får utvisa hur utfallet blir, har inte provat något utav det förut!

Förmodligen kommer det att sluta med att jag får inhandla en groddburk till, det kommer nog att gå åt en till gräs/skott och en till groddar. Och att grodda, det har jag hållt på med länge. Det är busenkelt, särskilt om man har en sån här bra groddburk! Rekommenderas varmt!

Utan att ha haft en aning om det så visar det sig att jag satsar på något som är rejält trendigt, ja rent av glamouröst, med vetegräset, läs bara här i dagens GT/Expressen...!

Om någon har bra tips att komma med vad gäller vetegräset så dela gärna med er av dom! Jag har försökt hitta information på internet och letat böcker men det verkar svårartat. Men om nu Hollywoodstjärnorna anammat detta så kanske vi snart är dränkta i dylik litteratur...

Katten Sissi uppskattade också vetegräspressleveransen...!

Kommentarer

Gerda-Thyra sa…
Monica, jag tänkte på dig och "tittade efter dig" när jag var i Alingsås i förrgår! Hade varit kul att ses!
Gatstenarna med text finns i den lilla "talarstolen" vid ån!
Monica sa…
Gerda-Thyra, aha, ska kolla där. Du kanske åker fler gånger till Alingsås och då får du förvarna mig!
Sånt gjorde jag på 1970-talet,
fast enkelt i vanliga glasburkar.
Monica sa…
Hannele, då är ju du expert! Groddade gjorde även jag på 70-talet och även då i en groddburk i tre våningar, den är helt suverän! Men det här med vetegräset blir spännande...
Johnna G sa…
Oh vad spännande. Låt oss höra hur det går... Själv önskar jag mig en mandolin eller grönsakssvarv...tror jag grejerna heter. Man strimlar med dem :-) Något lättare än det här med vetegräspress och groddning...
Monica sa…
Wannebebondjantan, groddning är skitenkelt, särskilt i en sån här groddburk i våningar och "bevattningssystem". Det här med vetegräset är ju däremot spännande... Ända tills nu visste jag varken vad en mandolin (förutom instrumentet då...) eller en grönsakssvarv är. Men nu vet jag. Googlade INTE utan använde www.growny.se!
Johnna G sa…
Varför Googlade du inte? Särskilda skäl? 'FÖr att "någon" tjänar en massa pengar varje gång man googlar? Berätta!
Monica sa…
Nej inte alls. Men Growyn är en ideell förening som bidrar finansiellt till en bättre miljö. Läs mer här:

http://endrommaremedoppnaogon.blogspot.com/

Prova!
Det låter kanon tycker jag med en sådan:)
Ha en riktigt fin helg, vännen
Kram Lallis
(som är igång igen *s*)
Johnna G sa…
Okej Monica
Nu har jag både läst om Growyn och lagt till den bland sökmotorerna! Jag får ta och pröva den och se... är ju för en bra sak :-)
M. sa…
hej monica!
tänkte önska dig en bra helg :)

är du inne på rawfood? :) vad kul :) jag gillar den filosofin :)

ha det fint! kram
M. sa…
hej igen!
jag vet inte om det kan vara till någon hjälp när det gäller din undrar om vetegräs, men;
http://www.reneevoltaire.se/2009/05/vetegras-gazpacho-med-artor/

det verkar gott tycker jag :)
Monica sa…
Lallis, ha en bra helg själv, kram!

Wannebebondjantan, det är ju det.

Molly, ha en härlig helg och tack för länken, skall kolla! Och visst är rawfood intressant, tänkte väva in det i den vanliga maten åtminstone.
MassageLotta sa…
Var har du köpt den snygga våningsgrodd ställningen??
Monica sa…
Bondbruden, jag har köpt den på www.rawfoodshop.se. Den är av märket Biosnacky. Dom brukar också finnas i hälsokostaffärerna. Det finns en annan också, med platt lock. En sådan hade jag förut och kanske att jag tycker den är bättre till just groddning. Det kommer nog att bli en sådan också. I den här måste man bottna med ett tunt papper om man ska grodda små frön och det känns lite onödigt.
peppen-Maria sa…
Berätta hur det går med vetegräspressandet :D
Monica sa…
Maria, kommer. Min första sådd gick inte så bra i alla fall. Visade sig att jag nog använt skalat dinkel... Amatör... :-)
Vetegräs sa…
Hur skiljer sig egenpressad vetegräs ifrån vetegräspulver utblandat med ett glas vatten? Är det någon som har erfarenhet av bägge och vet vad som är bäst?

/Johanna

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Trivsamma trästan!

Kött...