Ekologiskt

Bild mammabloggarna.se
Idag pillade jag lite på en back ekologisk läsk. Inte för att jag tänkte köpa för det händer i stort sett aldrig. Men för att jag blev nyfiken för att den var ekologisk. Blev lite kluven. Visst är det bra att det finns ett ekologiskt alternativ om man nu nödvändigtvis skall köpa läsk men samtidigt ger den ekologiska stämpeln en känsla av att läsken blir rumsren och nästan nyttig. Och DET är ju inte så lyckat. Tricket är ju att inte dricka läsk alls, att hitta naturliga alternativ...

Det är lite oroväckande det där. Det känns som om ekologiskt börjat användas som en het faktor i marknadsföringen. Vilket inte alls är konstigt i dessa tider. Medvetenhet... Profit... Men det ställer ännu högre krav på oss konsumenter, att inte gå på tricket, att inte tro att allt är ok för oss att äta/dricka bara för att det står ekologiskt på en vara...

Ett annat exempel är kött och miljö. Att köpa ekologiskt kött löser inga miljöproblem. Djuren har haft det bättre och köttet är säkert nyttigare men vad det handlar om är att både välja ekologiskt och äta mycket mindre kött för att det skall få en positiv effekt på miljön! Hör mer om detta i Meny och klimatsmart mat med Alexandra Zazzi från i torsdags.

Kommentarer

Åsa! sa…
Vi pratade om den där ekologiska läsken här hemma för ett tag sedan. Den stora frågan blev vad i läsken som var ekologiskt? Sockret kanske? Sedan innehåller väl läsk mest konstgjorda färgämnen och smakförstärkare, eller? Vi kom fram till att det var jättekonstigt med ekologisk läsk!
Monica sa…
Åsa, jag kände samma sak. Ett marknadsföringstrix liksom.
Johnna G sa…
Hej Monica
Jag har funderat på det där efter en diskussion med en mycket klok person... Han provocerad mig ganska kraftigt när han sa att "EKO är som en ny religion! Allt som är ekologiskt är bara bra" vi var ganska oense om denna fråga men nu i efterhand tror jag att jag försåt vad han menar. Han sa inte ATT det var SÅ utan hur många tar det som.

Precis som du säger, konsumenten måste vara aktiv och tänka själv! Ekologisk läsk? Jag undrar som föregående vad är ekologiskt i läsken? Intressant!
Malin sa…
det kan ju vara ekologisk läsk gjord av t ex : ekologiskt odlat socker, ekologisk apelsinjuice, vatten och kolsyra. vad är det egentligen för fel på det?

läs gärna min nystartade blogg om ekologisk skönhet!
Monica sa…
Malin, det är det där med läsk över huvud taget som är skit. Det ingår ofta i det "ordinarie sortimentet" i skåpen hemma och det borde konsumeras nån enstaka gång då och då, om alls, men så är det sällan.

Ska kolla din blogg så klart!
Monica sa…
Wannebebondjantan, det kan liksom bli lite för enkelt att kolla efter eko-stämpeln och nöja sig med det. Det är klart att Mammon ser möjligheterna med detta också!

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Trivsamma trästan!

Kött...