Sommar, sommar, sommar...

Bild sr.se
Dagens sommarvärd var finansmannen Anders Wall. Jag funderade på om jag skulle lyssna eller inte, tänkte allt att det blir nog mycket om affärer hit och dit och mycket som jag kanske inte är hyperintresserad av. Men, eftersom programmet, enligt hans egen utsago, skulle handla om hans väg från utedass och havregrynsgröt till styrelserum och doktorshattar så bestämde jag mig i alla fall för att lyssna. Gillade det där med utedass och havregrynsgröt...

Han berättade om sin helt oglamorösa uppväxt, och visst blev det sedan lite mycket affärer, om än lite kul ibland, och mycket jag hit och dit. Men, det tog sig liksom. Och särskilt när han pratade om ett av de mest svettdrypande affärer han gjort, nämligen Volvo-affären, så hajjade jag till. Han pratade då om att det inte gick så bra eftersom dom inte tagit hänsyn till sånt som inte går att sätta pengar och siffror på, nämligen människor, relationer och psykologi. Oj, karln pratar om sånt som vi vanliga dödliga pratar om titt som oftast! Sånt som inte går att knö in i en Excel-matris... Då började jag lyssna med betydligt större öron.

Han presenterade också några beska, och för somliga förmodligen svårtuggade åsikter ja rent av sanningar, om vårt nuvarande utbildningssystem... Yippee...

Sammanfattningsvis tycker jag det känns som om karln har fötterna kvar på jorden, ja kanske rentav nedgrävda i den uppländska myllan. Det känns som om han dessutom har ett gott öga till vanligt, hederligt och välgörande sunt förnuft! Yippee igen... Lyssna gärna på sommarprogrammet i P1 22.05 eller här!

Kommentarer

Jag ska def lyssna...ibland kan de intressantaste tankar dyka upp från de mest oväntade håll. Och att få ta del av någon annans perspektiv, ja liksom tankar från en annan värld men ändå samma.

Om du förstår hur jag menar...
Monica sa…
Peace in mind, jag förstår precis! Och det är så härligt när nån gammal förutfattad mening kommer på skam!

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Trivsamma trästan!

Kött...