Kreativitet

Bild forskning.se

Om man ofta utsätter sig för sådant som är obehagligt och man helst vill undvika - då är man förmodligen mer kreativ än andra. Professorn och affärstänkaren Alf Rehn säger så. Han menar att om man behandlar kreativitet och framtidstänk som en lekstuga där man har det lite mysigt och trevligt, då blir det skralt med kreativiteten.

Alf Rehn menar att hjärnan tar till kreativitet endast då den absolut måste och om vi på allvar vill "gå in i framtiden" måste vi söka oss till de tankar som vi egentligen helst vill undvika, dvs det som är opassande, otrevligt och problematiskt.

Detta sa Alf Rehn under en föreläsning om hur man gör bra affärer och detta borde i rimlighetens namn vara applicerbart på precis vad som helst. Vad händer om vi på allvar tänker oss in i hur det kommer att se ut på vår jord om vi fortsätter plåga den som vi gör nu, om vi "känner in oss"? Skulle detta kunna ändra vårt beteende och vår attityd till hur vi bör leva för att må bra, nte bara allt annat på jorden utan även vi själva?

Man säger ju ofta att man skall leva i nuet men är det det som är problemet när det gäller vår brutala behandling av jorden? Vi ser inte effekterna av det vi gör nu...

Läs mer om kreativitet här.
.

Kommentarer

Åsa sa…
Jag tror att människan mycket väl vet hur illa de gör moder jord, men det är pengarna som styr. Iallafall i mångt och mycket!
Roland sa…
att hjärnan tar till kreativitet endast då den absolut måste och om vi på allvar vill "gå in i framtiden" måste vi söka oss till de drömmar, som vi egentligen helst vill undvika, dvs det som är opassande, otrevligt och problematiskt.

Jag delar gärna med mig av ett ORD som KLOTFÖRSTÅND.

DU är härmed betrodd att uttolka och förmedla detta ORD.

Delad börda är häften så tung om man är två, är vi många så kanske vi också orkar sjunga på färden. Delad glädje . . . . .!
Monica sa…
Åsa,
det är nog en smula bekvämlighet också tror jag
Roland,
tack så jättemycket! Jag skall göra mitt bästa! :)
Roland sa…
Jag har aldrig delat ut Ord på detta sätt, tack för att Du förstod på allra bästa Självständiga sätt.

Dina funderingar om främlingskap som ökar, har jag läst tre gånger!

Får jag säga Kram.
Monica sa…
Roland,
hoppas du fortsätter läsa min blogg! Och det där med främlingskap/alienation gnager ständigt i mitt sinne, är säker på att det är förödande för oss alla. Och inte främjar det klotförståndet precis!
Roland Lidén sa…
Monica

Alienation gnager ständigt i mitt sinne, är säker på att det är förödande för oss alla. Och att det främjar det Klotförståndet som hitintills saknats!

Medvetna människor som ser Jorden som en helhet blir fler och fler, katastrofer på vägen, kan inte undvikas, att en art tar ansvar för sin fortsatta existens är något ovanligt.

Klotförstånd ligger i tiden, men det gör också Jordens undergång.

Att Tror att Din uppgift är att att engagera Dig, Nu eller ALDRIG!!!

Klotförstånd under vars vingar Kulturer får gro och finnas till!!!

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!