Konfliktdags

Jag har hamnat i konflikt med mej själv. Till sånt som jag handlar under köpstoppet hör t ex ansiktskräm, kroppslotion m m. Går att handla via postorder och det gör jag också ibland. Idag damp det ner ett kuvert från just ett sånt ställe med div erbjudnanden (denna oändliga uppsjö...). Bl a får man en somrig schal och ett halsband för 0:- om man handlar nåt. Ser jättefint ut och faktiskt behöver jag lite kroppsprodukter. (Frågan är om jag alldeles nyss behövde en schal och ett halsband till?) Hade ju tänkt handla på Body Shop men... Nu genomlider jag en inre strid om vad jag vill ska gälla egentligen, är just sånt här som klippt och skuret för köpstopp, man får ju liksom grejorna s a s gratis? Eller är det bara ett simpelt sätt att bedra sig själv? (Troligt...) Och dessutom går ju en stor del av mitt köpstopp ut på att inte dra hem mer grejor. Hm. Får givetvis skicka iväg minst en annan schal och ett halsband så klart, då blir det ju liksom byteshandel... Får se hur det här slutar...

F ö ska jag strax åka och handla en födelsedagspresent, sånt är svårt att komma undan.

Kommentarer

Maria sa…
Åh vilket dilemma! Jag och min vän Emma har ju ett klädköpstopp, men när Emma skulle skaffa en prenumeration på tidningen Topphälsa så följde det med en pilatesboll samt ett set med träningskläder. Både pilatesbollen och träningskläderna är troligen tillverkade enbart i syftet för att tjäna som lockprodukter och därför kändes det tveksamt, men Emma gjorde ändå köpet (hon ville gärna ha båda presenterna). Eftersom hon betalt för tidningen har hon ju indirekt betalt för produkterna också, men det kändes lite som ett gränsfall faktiskt.

I ditt fall kan jag bara säga BODYSHOP!! Speciellt som de enbart har produkter som inte är djurtestade samt att flera av produkterna är producerade under mer rättvisa förhållanden än vad de flesta andra produkterna är.

Kan för övrigt tipsa om att Urtekram nu lanserar en ekologisk fair trade-serie innehållande shcampo, scrub, handtvål och duschcreme, allt baserat på brunt socker. Ska testa när mitt vanliga schampo är slut :)
Maria sa…
Ett litet tillägg som en miljövetare sa under en föreläsning om miljö och hållbar utveckling:

Gå inte runt och tänk dystra tankar på allt du kunde göra bättre som att handla mer ekologiskt, oftare åka lokaltrafik, dra ner på resandet. Det skapar bara en dålig känsla i kroppen. Tacka dig istället för allt BRA du gör för att den här världen blir bättre att leva i! Positiva tankar föder positiva handlingar och en god hälsa !
Monica sa…
Jag handlar mycket på Body Shop och du såg ju i nästa inlägg hur det gick, jag tog mitt förnuft tillfånga. Precis som du skriver så betalar man ju indirekt för dom där "gratisgrejorna". Men det är ack så lätt att falla i en förhandling med sig själv, inte svårt att hitta argument om man verkligen vill ha nåt... F ö tror jag att jag lever som du skriver, det är helt omöjligt att göra allt "rätt". Dessutom är ju rätt ena dagen helt fel nästa kan det visa sig... Och ibland orkar man liksom inte vara så himla rättskaffens.

Populära inlägg i den här bloggen

Kärnkraft - nej tack. Fortfarande.

Mer grönt på menyn

Barnet - den sista slaven