Nu är det dags igen. För köpstopp, hela 2012. Det handlar inte om nåt tvärstopp, det handlar om att inte köpa för att köpa, inte byta ut något som fortfarande egentligen är ok och inte köpa nyproducerat. Inte slösa kort sagt, varken på pengar eller jordens resurser. Och jag har valt att fokusera på vad som är ok, inte vad som inte är det: - det är ok att köpa begagnat - det är ok att köpa nytt för att kunna återanvända eller laga något jag redan har eller kan köpa begagnat, t ex målarfärg för att snygga till en gammal möbel eller knappar och band för att snygga till nåt gammal klädesplagg - det är ok att köpa material och tillverka själv, t ex tyg, garn, virke - det är ok att köpa riktigt hantverk, dvs inte något från "vart-som-helst" som bara kallas hantverk. Jag skall ha koll på varifrån det kommer, absolut helst närproducerat - det är givetvis ok med mat och förbrukningsartiklar även om detta också skall in under luppen , jag skall laga mat utifrån så mycket råvaror ...
Kommentarer
Låter trevligt att ställa sig lite utanför civilisationen en helg. Visst är det intressant hur pass bra en klarar sig utan internet, tv och andra moderniteter! Själv försöker jag bara kolla mailen två ggr per dag, det är så lätt att jag annars sitter o kollar den jämt ö ständigt. För bloggar borde en gång per dag räcka. Tänk så mycket annat en kan få gjort då!