Gallerior

Bild Affärshuset Storken
Nu är det snart stor invigning av första (och sista...?) gallerian i Alingsås, Affärshuset Storken. Den har butik för butik nu vuxit fram under ett halvårs tid och om en vecka skall tydligen allt vara på plats. Har av köpstoppsskäl knappt satt min fot där men det jag sett ser ut ungefär som vilken galleria som helst, dock inte skitstor och rätt greppbar trots allt. Tror jag. Utsidan har jag sett några gånger och den ser väl rätt ok ut ändå. Men alltså, borde inte den här trenden vara på sin slutkläm snart? Känns det helt enkelt inte lite omodernt med såna här inomhusansamlingar av affärer? Hur mycket roligare är det i så fall inte att knalla omkring på en trevlig gata, utomhus, och slinka in i små trevliga butiker? Fy skäms, inte tänka så i köpstoppstider...!. Nåja, allt har en ände, så även mitt köpstopp. Och jag kommer med all säkerhet att företrädesvis förlägga de flesta av mina, förhoppningsvis mycket färre, inköp till de små trevliga butikerna utefter gatorna känns det som.

När är galleriornas epok över? Vad är det som styr det, butikstrender, lokalhyror, att tillräckligt många får upp ögonen för antikonsumtionens alla fördelar och hittar andra värden och större kickar i livet än att shoppa? Och vad skall vi göra med dessa byggnadskomplex då? Tänk om de blir stående där som stora, gapande monument över en tid då vi spann loss som tokiga i konsumtionshysterins sliriga värld? Tänk om...?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!