Nextopia

Bild Andreas Sundgren
Micael Dahlén, professor i företagsekonomi, har kommit ut med en ny bok, Nextopia, som startade och lever vidare som blogg, nextopia.info . Den handlar om varför vi hela tiden jagar efter nästa nyhet, nästa trend, nästa pryl mm. Läs om den i SvD, Metro och DN.

Från Bokus:

"Hur kan grapefruktjuice smaka apelsinjuice? Varför är man lyckligare före giftermålet än efter? Hur kan iPhone utses till världens bästa telefon innan den nått handeln? Varför satsar filmbranschen på trilogier?

Svaret är förväntningar. Förväntningar har också lett till att imorgon blivit viktigare än idag. I en tid när allt är tillgängligt har vi blivit allt mer intresserade av vad som väntar runt hörnet.

På så sätt har vi byggt ett förväntningssamhälle där vi rusar mot nästa jobb, nästa sak, nästa dejt. Vi strävar mot ett nextopia som lovar att nästa vad-som-helst är bättre än någonting vi upplevt tidigare. I Förväntningssamhället finns det gott om möjligheter för att bli lycklig. Samtidigt har det aldrig varit svårare att förbli lycklig."


Den här boken skall jag läsa, den kanske har en del svar på frågan vad tusan vi håller på med...

Kommentarer

Anonym sa…
Intressant det där om Nextopia. hörde om boken på radio, där även Michael D. blev intervjuad... själv har jag gått lite i fällan... ett par av mina hörlurar gick sönder..hade två... de återstoende är inte så bra.. köpte ett par nya.. lyssnar mkt på radio.. men de är inte bra.. brusar och har sig (ngt fel på dem enl. mig) jag har varit i affären med de hör inget brus.. etc.. och då tänker jag såhär; somliga blir straffade på en gång; skulle ju inte handla ngt nytt.. men nya hörlurar??? när de andra gick sönder... så där fick jag... mina förväntningar på bättre ljudkvalitet kom av sig. den blev sämre... och jag verkar ha svårt att få byta lurar... men jag ska göra ett försök till...jag ger mig inte så lätt..hej från Monika m k
Monica sa…
Monika, det är påtagligt hur "nextopiasyndromet" dör ut när man har köpstopp, det är jätteskönt!

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!