Lagom är bäst - igen?

Bild pns.vasteras.se
Nu är det så igen. Något som varit sant och vetenskapligt bevisat så länge att det nästan har blivit sant på riktigt är inte sant längre. Eller i alla fall inte bara sant. För nu finns det att välja på. Detta väljande... Antingen solar man och löper mindre risk att få blodpropp eller också solar man inte och löper mindre risk att få hudcancer. Pest eller kolera. Har man en hypokondrisk läggning är man nu inmålade i ett hörn för gott...

Hudcancern har ökat sjufalt sedan 60-talet och det är rimligtvis ingen tillfällighet. Våra solvanor har ändrats radikat, framför allt genom vårt skytteltrafiksartade åkande till varmare breddgrader och pressande i solarier. Detta borde tala sitt tydliga språk, hejdlöst solande är inte så smart. 

Varför framställs mycket så svart-vitt? Antingen eller. Noll eller ett. Vad är det för fel på vanligt sunt förnuft? Sola lagom, lyssna till kroppen (som vanligt...) och använd det där sunda förnuftet. Kan det månne vara ett bra recept? Men hur slagkraftig är en nyhet som är "lagom"...?

Kommentarer

Anonym sa…
Så bra att jag fortfarande får gå ut tidig morgon, sätta mig på sjöbodstrappan, dricka mitt morgonkaffe och låta solen värma mig...
Monica sa…
Gubben, underbart...
krylbo sa…
Det har ju varit en hel del prat om att solskyddsmedlen inte heller är nyttiga... Om man tänker så, så har ju hudcancer ökat väldigt mycket under dom åren som vi smörjt in oss som mest med solskydd...
Det kan ju också vara ett samband...???
Monica sa…
Krylbo, jag håller fortfarande på sunt förnuft. Och då tror jag inte heller att det ingår så mycket soskyddsmedel. Dom kanske är bra att ta till i extremfall när man inte KAN undvika alltför stark sol.
krylbo sa…
Precis!
Så tänker jag också, jag tror inte det är bra att bränna sig ordentligt i solen gång på gång... Däremot är det ju helt klart nyttigt med sol (D-vitamin). Och man ska nog alltid vara misstänksam mot kemiska produkter, och försöka undvika i möjligaste mån.
Det här eviga antingen eller...Jag köper ditt råd om sunt förnuft rakt av. Och följer gubbens exempel, med morgonkaffet. Utan sjöbod dock, stentrappan får duga:)
Monica sa…
Krylbo, vi får i oss mycket skit via huden nu för tiden. Börjar man syna innehållsförteckningarna blir man darrig...
Peace in mind, sunt förnuft och magkänsla kommer man långt med!
Tja, trädgårdsarbete är nyttigt i alla väder :)
Monica sa…
Hannele, absolut! Det ingår nog, på många sätt, i det där med sunt förnuft!

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Trivsamma trästan!

Kött...