Raw Food

Bild melroseway.com
Något som börjar bli trendigt är Raw Food, det vill säga helt vegetarisk mat som inte värmts upp till mer än högst 40 grader. En som skrivit en del om detta på sin blogg är Maria

Nu är detta inget nytt. Dr Ann Wigmore föddes 1909 i Litauen och kom till USA som 16-åring. I bagaget hade hon en gedigen kunskap om naturen och dess läkekonst genom sin mormor. Vid 50 års ålder hade hon drabbats av allehanda sjukdomar, bl a tjocktarmscancer, och hon utvecklade på grund av (tack vare...?) sin egen stora ohälsa "Levande föda" som hon reste runt i världen och informerade om. 1978 blev hon utnämnd till "Lady Ann Wigmore av Nederländerna" som tilldelade henne den högsta utmärkelsen "Ridderlighetsorden för framstående insatser och ädla handlingar för mänsklighetens bästa". Ann Wigmore dog 1994 i en lägenhetsbrand. 

Läs mer i dagens Aftonbladet. Och även begreppet Raw Food har faktiskt några år på nacken, läs även en drygt fem år gammal artikel, också i Aftonbladet. 

Dottern och jag har blivit rejält nyfikna och har kommit överens om att prova, om inte annat som omväxling!

Kommentarer

Dottern gör mycket gott. Sonens studentfest blev bäde vackert, gott och nyttigt (jag har visat bilder).
Anonym sa…
Helt laktos- och glutenfritt, passar alla :)
Maria sa…
Det roliga är att det är dels godare och dels enklare än vad en kan tro!

Bästa svenska raw-bloggen:
http://loveraw.blogspot.com/
Monica sa…
Maria, jag kan tänka mig det. Jag har ju varit icke-köttätare i 26 år så rätt mycket råkost har det ju blivit. Detta känns egentligen som en naturlig fortsättning på detta. Tack för länktipset, skall kolla!
Det känns mycket spännande med rawfood-röresen. Jag är själv laktovegetarian sedan 17 år och äter redan idag en del sallader så Raw Food känns inte långt borta.
krylbo sa…
Jag vet typ inget om detta, så jag bara frågar... =)
Andra kommentaren, laktos- och glutenfritt.
Är det alltid glutenfritt med RAWFOOD? Om man använder korn av nåt sädesslag, är det inte gluten i det då?
Det kanske det inte är? Eller så kan/får man inte använda det av någon anledning?
Anonym sa…
Har funderat på levande föda av och till. Kommer liksom inte till skott. Antar att jag är lite rädd för att det ska vara krångligt. Fryslorten Morsan är också rädd att hon inte blir varm av olagad mat på vintern. Hur är det med det? Dricker ni något varmt, t.ex? Blir intressant att följa dina inlägg runt levande föda.
Monica sa…
Martin, det är lite samma här. Har inte ätit kött på 26 år så detta är liksom bara ett litet steg till. Jag äter fisk men det är mest för att det underlättar när man äter ute. Skulle egentligen gärna sluta.

Krylbo, jag är heller ingen fena på detta, behöver också lära mig mer. Leta på nätet, jag hittade en artikel här som kanske kan vara lite bra läsning i alla fall:
http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?td=20080919&tem=0&art=815

Morsan, som sagt, jag vet inte så mycket heller. Men att börja prova lite smått känns ofarligt, det är ju bara att lägga ner om man inte tycker det känns bra. Och lite hjälp med recept behövs nog.
Maria sa…
Grejen är ju den att en kan ju börja med att byta ut kanske de vanliga chokladbollarna mot raw-bollar istället. Sen stegvis byta ut annat mot raw allt eftersom. Jag har själv "klarat mig" som längst 1,5 dag som raw, sen är jag sugen på lagad mat igen.

Så mitt tips är - börja försiktigt! Testa nån maträtt. Det är ingen som tvingar dig att helt byta kost nu på en gång. Klimatmässigt är det nog smartare att äta lagad mat (rotsaker) vintertid om en bor i Sverige dessutom.

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Trivsamma trästan!

Kött...