Tyst hav - Jakten på den sista matfisken

Jag har läst "Tyst hav" av Isabella Lövin. Och jag känner mig mer än nöjd med att jag varit med och röstat in henne i EU-parlamentet! Den läsningen var inte smickrande för hur vi beter oss på och i haven. Den handlar om att utfiskningen av våra hav håller på att förändra havets hela ekosystem. Och hur politiker och andra makthavare envist vägrar att ta av sig sina skygglappar. Och att många arter är utrotningshotade. För evigt.

Den handlar om hur EU subventionerar detta utfiske med jättesummor, hur det går till och också en väldig massa siffror. Som alla är skrämmande. Det handlar om de små fiskarna tvingas se sitt levebröd dra sin kos när mastodontstora, subventionerade, fiskefartyg sopar rent på fisk i deras hav.

Tack Isabella för den ögonöppnaren! Detta är inget nytt i min värld men att det är illa... I fortsättningen kommer jag att bli väldigt noga med vilken fisk som landar i min stekpanna, något annat alternativ finns inte! Och det finns alternativ, det är det fina i den här kråksången.

Boken är välskriven och Isabella är duktig på att hantera svenska språket, den är en fröjd att läsa trots det nedslående innehållet.

Ur ett av de sista kapitlen, som handlar om hela vårt leverne, om livets mirakel:

"Physis är livets mirakel, och jag skriver detta utan andra religiösa övertoner än att jag menar att om vi inte ser det, då har vi tappat tron på livet. Och då är det lätt att gå i dödens tjänst. Dammsuga haven på allt liv, spy ut gifter i luften, skövla skogarna och med öppna ögon bidra till planetens undergång, för att vi blivit blinda för dess skönhet. För att våra tankar, genom vår arts tillkortakommanden, blivit besatta av en inte annat än frustrerande konsumtionskultur som ingen av oss kommer att se någon mening med den dag vi ligger på vår dödsbädd. För att vi lurat i oss själva att lyckan ligger i något vi kan köpa. När i själva verket den stora lyckan är gratis."

Jag tror ta mig tusan att det börjar dra ihop sig till köpstopp igen...

Kommentarer

Nu är det gott om torsk igen.
Sånt skrev man reddan på 1970 talet
Hannele sa…
Det dummaste är ju att dumpa bra fisk ner i havet för kvotens skull..
Monica sa…
Hannele, det där med att det är gott om torsk är en av de lögner Isabella tar upp i boken. Det finns områden där bestånden växt sig starkare men i allmänhet är det riktigt, riktigt uselt. Och det där med dumpningen är skit men det handlar inte bara om kvoterna. Läs boken, den är lättläst och skitbra!
Elsa sa…
Håller med om att det är en bra bok, och att hon är väldigt duktig på att formulera sig! Hon fick även min röst i parlamentsvalet, det kändes helt rätt. :)

Det här var för övrigt en intressant blogg, skall följas! :)
Åsa! sa…
En bra midsommarbok om inte vädret blir som förväntat. Tack för tipset! Önskar dig en finfin midsommarhelg Monica!
Monica sa…
Elsa, välkommen hit!

Åsa, jag önskar dig också en härlig midsommar!
Hannele sa…
dom har ju släng i massor med död fisk tillbaka i havet :(
Monica sa…
Hannele, det hänger mycket ihop med de brutala fångstmetoderna. Dammsugningen...

Populära inlägg i den här bloggen

Blåbärsdags!

Den heliga bilen

Kärnkraft - nej tack. Fortfarande.