Klimatförhandlingarna

Bild consilium.europa.eu
De stora tillväxtländerna säger ja till utsläppsmålen. De ställer sig bakom målet att förhindra att jordens uppvärmning blir mer än 2 grader. Om det är ett bra mål eller inte vet jag inte men det känns tveksamt. Och jag skulle tro att de som nu ställer sig bakom det inte vet vad det innebär. Vad som behöver göras. Och framför allt inte göras. För att det är en massa saker vi gör, som vi inte borde göra, som är orsaken till att Moder jord skakar i sina grundvalar råder väl ingen tvekan om.

Sedan finns det ett annat mål, nämligen att halvera koldioxidutsläppen fram till 2050 men se det vill inte alla vara med på...

Att förstå vilka mål vi behöver sätta för att klara ut den prekära situation vi försatt oss i är ingen lätt sak, kanske omöjlig. Kanske skulle vi blixtfort behöva dra i nödbromsen, men det kommer givetvis inte att hända. Kanske inte ens om vi visste...

Det pratas om intensiva förhandlingar. Mellan nästan bara gubbar i slips. Som inte verkar förstå att dom alla spelar på samma planhalva. Hur kan de här diskussionerna ens betraktas som förhandlingar? Den viktigaste, och den enda helt oumbärliga parten i en sådan förhandling, Moder jord, är ju inte ens med!

Mammon, girighet och bekvämlighet vinner alltid. Ända tills vi på riktigt upptäcker att vi "skitit i det blå skåpet", då bli det Moder jord som, om än något sargad, avgår med segern. För att själva planeten jorden kommer att fortleva råder nog ingen tvekan om, frågan är väl bara hur den kommer att se ut...?

Vårt största misstag - alienationen från naturen...

Läs gärna mer om klimatet i effektmagasin.se!

Kommentarer

Johnna G sa…
Hallå där.
Har smugit runt på din blogg i olika skepnader men jag tror jag har hitta mig själv nu :-) Jag menar har haft flera olika bloggar och nu har jag två som jag kör med... Kallar mig nu för Wannabebondjänta.

iallfall... Jag gillar allt du skriver och som sagt har följt dig ett bra tag nu. MEN jag tycker kanske att du tar i lite angående Martin Ingvar och spikmattegrejen... Förstå mig rätt, jag äger också en spikmatta och jag mår bra av den. Men det finns en massa humbugg runt spikmattan och endel av dem som säljer den. Den BOTAR inte diabetes och allergier som endel påstår... Och Martin Ingvar vill göra en vetenskaplig undersökning av effekterna. Han utesluter inte att den ger och gör nytta. Han säger dock att det inte finns information ÄN om den. Och att många ger missvisande information. Ooops. Långt inlägg, inget illa ment.

Jag lägger till dig min favolista om det är ok?!
Monica sa…
Wannabebondjantan, välkommen hit! Visst är det så att det förekommer en del skev och oseriös marknadsföring runt spikmattor, precis som med så mycket annat i den här branschen. Det gäller rätt mycket att tänka själv om man säger så. Att vara skeptisk. Jag tycker dock det är väldigt onödigt av Martin Ingvar att avfärda spikmattan som "trams", sådana uttalanden kan han bespara sig. Och sedan den där falska verkligheten om att saker och ting är sant om det är vetenskapligt bevisat, och osant om det inte är det. Det får mig att blåsa topplocket snart. Som du ju märkte... :)
Johnna G sa…
Håll i topplocket. :-)
Håller med att trams-uttalandet blev kanske konstigt... onödigt och lätt att misstolka.

Sedan tror jag att det behöver inte vara osant förän det är vetenskapligt bevisat. Det bejöver heller inte vara osant om det kliniskt vetenskapliga visar att den INTE har bevisad effekt i olika former. Det finns ju en bevislig effekt hos den enskilda människan och den kan han inte komma ifrån. Och jag tror inte han är intresserad av att minimera effekterna heller utan kanske förstå sig på våra upplevelser. han är trots allt en hjänforskare som är ganska nyfiken på vad hjärnan hittar på.

Som du märker så är jag en ihärdig anhängare av M.I, har läst mycket av honom och varit på många föreläsningar. Han är ganska intressant att lyssna på. Han är inte alltid helt fel ute :-)
Monica sa…
Wannebebondjantan, det är nog helt enkelt så att att "vanligt folk" och forskare och vetenskapsmän ofta har väldigt olika infallsvinklar på saker och ting och det ena behöver ju inte motverka det andra. Den enes åsikt behöver inte vara varken mer eller mindre värd än den andres, helt oavhängigt av utbildning, yrke m m. Vi har ju alla våra egna upplevelser och vår egen verklighet beroende på mängder av faktorers inverkan.
Monica sa…
Och det är så klart ok om du länkar till mig, roligt!

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Trivsamma trästan!

Kött...