Gott Nytt År och nytt "köpstopp"!
Nu är det dags igen. För köpstopp, hela 2012. Det handlar inte om nåt tvärstopp, det handlar om att inte köpa för att köpa, inte byta ut något som fortfarande egentligen är ok och inte köpa nyproducerat. Inte slösa kort sagt, varken på pengar eller jordens resurser. Och jag har valt att fokusera på vad som är ok, inte vad som inte är det: - det är ok att köpa begagnat - det är ok att köpa nytt för att kunna återanvända eller laga något jag redan har eller kan köpa begagnat, t ex målarfärg för att snygga till en gammal möbel eller knappar och band för att snygga till nåt gammal klädesplagg - det är ok att köpa material och tillverka själv, t ex tyg, garn, virke - det är ok att köpa riktigt hantverk, dvs inte något från "vart-som-helst" som bara kallas hantverk. Jag skall ha koll på varifrån det kommer, absolut helst närproducerat - det är givetvis ok med mat och förbrukningsartiklar även om detta också skall in under luppen , jag skall laga mat utifrån så mycket råvaror ...
Kommentarer
Det viktiga är att tänka på allt POSITIVT vi miljökämpar tillför den här planeten, istället för att se på det negativa. Jag var nyligen på en föreläsning med en miljövetare som tyckte att vi skulle fokusera på det bra vi gör, sen är ju inte alla perfekta och det spelar ingen roll när vi gör små tabbar eftersom vårat miljöengagemang sräcker sig långt bortom detta!
SLUTA FÅ DÅLIGT SAMVETE - DU ÄR BRA FÖR PLANETEN
Och Morsan, skaffa en torkolla...