Arne Naess i TV

Bild Besustainable
Idag blir det en stund framför TV´n. 19.00-19.30, i SVT2, sänds "Arne Naess leker med livet". Det är ett porträtt av den nu 96-årige Arne Naess och hans tyggris Timotei. Det handlar om lekens betydelse och vikten av att bevara sin livsglädje. 

Arne Naess är den som tillsammans med Sigmund Kvalöy Setreng  utvecklade ekosofin, eller ekofilosofi som det numera kallas, på 70-talet. Ekofilosofi handlar om att studera miljö och natur utifrån ett filosofiskt och kulturellt perspektiv. Som framgår då och då i bloggen så går jag en distanskurs i ämnet vid Karlstads Universitet och det är jätteintressant!

Slå alltså på TV´n vid 19-tiden, det är sannolikt 30 väl investerade minuter du har framför dej! 

Kommentarer

Såg programmet....har läst en bok av honom tror jag, (men vilken?) och nu blev jag nyfiken....mot bibblan!.....bara det blir vardag......

Sen blev jag ju lite yrkesskadad och såg åldrandet i honom, men det var en annan femma....... vilken fysik vid såpass hög ålder!........klart intressant människa.............
Anonym sa…
Bevara sin livsglädje är viktigt.
Anonym sa…
Tack för tipset, Monica! Jag hade missat programmet annars men nu tittade jag. Vilken underbar människa. Jag kan nog skratta länge åt bilden av en 95-åring i grön-rosa vinteroverall åka pulka. Så härligt också att han kunde tycka det var positivt med glömskan. "Jag får ju uppleva något nytt varje gång". Det är en fantastisk inställning. Och den dag jag inte orkar ha en riktig vovve ska jag nog skaffa mig ett tygdjur!
Monica sa…
Selma, jag har bara läst en, "Livsfilosofi" och den är väldigt läs- och tänkvärd. Och visst är han åldrad men det känns som om han klämmer ut det som går av livet.
Hannele, visst är det! Och då ingår lite lek hur man än gör känns det som.
Morsan, kanske tycker många att han var fånig som lekte så där (så gamla människor gör inte så...) men då kan man undra vem som är fånig?
"By the way" kan jag säga att jag hade ovanligt många läsare av bloggen igår och jättemånga hade hittat hit via en sökning på Arne Naess på Google. Efter 19.30.
Anonym sa…
Rackarns också, det missade jag! :)

Vilken bra idé att ha köpstopp! Roligt att läsa andras tankar kring miljö, hit kommer jag igen!

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!