Smygplanering...

Bild Kuyichi
Jag märker att jag går och smygplanerar inför det nya året. När köpstoppet är över. Vad jag skall inhandla utan att tänka efter så mycket som en enda sekund. Det som får mest uppmärksamhet just nu är ETT PAR NYA SNYGGA JEANS, favoritplaggens miljöbov nr 1

SÅ SABBAR JEANSEN MILJÖN

Ett par ”vanliga” jeans kostar...

  6 600 liter vatten

  ett halvt kilo kemikalier

  103 bekämpningsmedel

  13 kvadratmeter mark för odling av bomull. 


Jag har surfat runt och inventerat marknaden vad det gäller miljövänligt framställda jeans. Hade inga större förväntningar, trodde av nån anledning att jag bara skulle hitta trista jeans (fördomar, fördomar...), men blev verkligen positivt överraskad! Det går helt klart att köpa trendiga jeans utan att få med dåligt samvete på köpet, t ex KUICHY jeans är riktigt snygga. Prisläget verkar dessutom inte vara högre än vilka andra märkesjeans som helst. Häpp! Även Nudie och Levi´s har numera ekologiska jeans i sitt sortiment. (Hade dock  v ä l d i g t  svårt att  hitta nåt om just det på Levi´s hemsida). I Göteborg finns flera butiker som satsar helhjärtat på ekologiska kläder och det kommer att bli en liten rundtur efter nyår, var så säker!

Kommentarer

Maria sa…
Har på mig ett par Kuyichijeans just nu faktiskt :) rekommenderas! Tror även JC och HM här en linje med ekologiska jeans!
Ett par jeans måste väl ändå vara en bra och klok investering, både för dig och miljön. Jag tänker att det är ett så användbart plagg, passar till både vardag och fest och så lite jobb och uteaktiviteter däremellan. Jeansen gör att man inte behöver ha en massa andra plagg i garderoben för olika tillfällen, vilket inte är så ekonomiskt för vare sig miljön eller ekonomin. Om jeansen sedan är miljömärkta till på köpet - då borde du inte tveka...

Hälsningar från en som ÄLSKAR kläder och har på tok för mycket av den varan för att det ska vara bra för miljön - börjar dock tänka mer miljömedvetet här och det är roligt att se att det händer mycket på den här fronten.

Må Gott!
Monica sa…
Ulrika, jag tvekar inte heller. Jag håller med dej precis, jeans är ett riktigt multiplagg! Men, jag får vänta tills efter nyår, DET är det inget snack om! (Det går ingen större nöd på mej på jeansfronten, jag har så jag klarar mej...)
Åsa! sa…
Tack för kommentaren på min blogg! Så klokt av dig att ta ett sabbatsår från konsumtionssamhället. det skulle vi nog behöva lite var till mans!
Monica sa…
Åsa, jag vilar bara från prylkonsumerandet, tjänster av olika slag köper jag glatt, inte vad som helst dock. Huvudsyftet är att inte dra in några mer grejor i huset!
Anonym sa…
Hade inte riktigt tänkt på jeans som miljöbovar, men samlar man alla faktorer ser det ju inte så bra ut. Jag hittade i alla fall ett ställe på nätet som kanske kan vara värt att prova: http://www.slowjeans.se/

För övrigt är det nyttigt att rensa garderoben ibland. Då ser man vad det är man verkligen använder och kan förhoppningsvis komma ihåg det när man handlar och slipper göra fler dåliga inköp.
Monica sa…
Morsan, tack för länktipset, skall kolla. Och rensa ut ja, det känns som det behövs hela tiden. Nu har jag ju inte haft nåt tillskott på länge, så när som på en tunn tröja jag fick i födelsedagspresent, så då är behovet inte direkt akut. Men, jag skall rensa mer innan nyår så att jag kan köpa lite nytt... Ekologiskt!
Monica sa…
Maria, jag skall kolla upp H&M och JC också, tack för tipset!

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!