4 februari 2009

Barnet - den sista slaven

Bild insideweb.it
Nu tänker jag komma till skott med min uppsats. I ekofilosofin. Det skall till en sådan nämligen den här terminen och jag känner att det är trögt i starten. Idag var jag i alla fall på bibblan och lånade ett par böcker som jag skall klämma (parallellt med två som jag redan läser, puh...) så att jag får upp styrfarten. Jag skall börja med "BARNET - den sista slaven" av den finske hjärnforskaren Matti Bergström. Läs mera här

Baksidan på boken säger detta:

"Dagens skola passar inte barn, hävdar hjärnforskaren Matti Bergström. Barn måste få utvecklas genom lek, fantasi och skapande. I annat fall blir de inte kreativa som vuxna. All utveckling förutsätter kreativa, nydanande individer. I kunskapsskolan släcks dessa förmågor genom att ett alltför starkt kunskapstryck förs in alltför tidigt. Låt istället barn behålla sin naturliga lekfullhet och "vildhet" - befria barnet!"

Utdrag ur ett läsvärt inlägg på Psykologi i Fokus:

-Idéer har inget med logik att göra utan handlar helt och hållet om fantasi. Fantasin är en fri värld och kan innehålla vad som helst men den hämmas ofta av oss vuxna. 

-Vi försöker målvedvetet få barnens fantasivärld att slockna, vi vill att de ska leka ordnade lekar men vi måste tillåta dem att leka de vilda lekarna där fantasin flödar!

-Många tror att leken förändras i takt med att vi blir äldre men det är bara leksakerna som förändras. Kreativa människor fortsätter att leka livet ut.

-Idag är allting så ordnat, det är därför samhället ser ut som det gör. Om ett system inte får kaos i sig kan det inte utvecklas. 

Månne står vi inför en enorm utveckling nu, det börjar ju bli kaos på många olika sätt i världen...

Matti Bergström är läkare, professor em. i fysiologi vid Helsingfors Universitet samt docent i bioelektronik vid Helsingfors tekniska Högskola. 

Det skall bli kul att läsa boken och jag börjar NU! Ska bara tända en brasa först...

9 kommentarer:

Maria sa...

Därför bör en kanske skicka sina barn till Waldorfskolor istället så får de arbeta mer fritt, kreativt och fantasifullt?

Monica sa...

Maria, kan nog vara så. En kille på kursen håller på och utbildar sig till Waldorflärare och när vi pratat om sådana här saker och han säger ofta, "jaha, precis som i Waldorf då"!

Malin sa...

Waldorf ja, vilken dröm. Det är lite baksidan med att inte bo i stan, närmre lite fler valmöjligheter vad gäller skola osv. Fast å andra sidan skulle jag inte vilja byta bort livet på kandet.

Har tänkt att skriva ett inlägg innehållande en text av Siv Widerberg, nu kom den upp i huvudet igen. Inte nu dock, det får bli en annan dag. Varmaste!

Monica sa...

Malin, ja det finns framsidor med städer men inte är dom många... Ser fram emot ditt inlägg!

Åsa! sa...

Barn och deras utveckling är intressant, mycket intressant! Teorier och läror är många och tänkvärda. Endel elever klarar utmärkt en fri lärandemiljö, medan andra behöver mera struktur. Endel tar ansvar för sitt skolarbete, medan andra låter skoltiden passera i sus och dus. Måste det vara så? Finns det en skola som passar alla sorts elever?
Jag har ingen aning, men funderar ofta på det.

Sven Cahling sa...

Tack för tipset, Monica. Den boken vill jag läsa.

Åsa! sa...

Det finns en utmaning till dig på min blogg, om du känner för det!

Malin sa...

Nu är den där; Texten!

Monica sa...

Åsa, det BORDE finnas skola som passar alla. Nu ska eleverna passa in sig i skolan istället. En del klarar det och de som inte riktigt vill klämma in sig i mallen har det jobbigare. Jag skall kolla på utmaningen!

Sven, kolla på bibblan, den är svår att få tag på.

Malin, spännande!