Bernard Durel

Bild kyrknytt.se
Jag hade tänkt skriva något om min ekofilosofitripp i helgen, om dominikanerbroder Bernard Durel och buddhismen som han pratade om. Bland annat. Det blev så klart en hel del annat också. Jag satte mig och tittade på mina fragmentariska anteckningar, lite stödord här, en författare där, ett citat och nån bra formulering av något. Sida upp och sida ner. Och vad kände jag, jo, jag kan inte skriva någonting om detta, det behöver upplevas och höras i sitt sammanhang och inte lösryckt. Och det behöver sjunka in... Kan bara säga att detta är en fantastisk man vars livshistoria är fascinerande att lyssna på. Det har varit en ynnest att få lyssna till honom i två dagar, mest om buddhism då. Om ni får chansen att höra honom i något sammanhang så ta den! Ett bra sätt är att gå en kurs i ekofilosofi vid Karlstads universitet

Bernard ger också regelbundet retreater och kurser i meditation, se bl a Zenvägen

Eftersom jag gärna skriver om prylar, pengar och sånt så kan jag däremot inte låta bli att citera ett utdrag ur en intervju med Bernard i Kyrknytt i Karlstad, några år gammal men rykande aktuellt, angående just detta:

"-Med mitt liv visar jag att det finns annat i livet än pengar.

Han instämmer till fullo i det som både Jesus och Buddha uttryckt: Att klamra sig fast vid pengar är att klamra sig fast vid en illusion.

- Pengar tycks ge trygghet, men skapar egentligen maximal oro och är, som jag ser det, sämsta sättet att försöka trygga sitt liv. Kapital kan gå upp i rök när som helst, det räcker att läsa börssidorna i en tidning för att se att pengar idag blivit en ren abstraktion. 

Periodvis har han själv levt under extremt enkla omständigheter och dessa perioder har alltid varit lyckliga.

- Då blir det också tydligt hur mycket vi alla lider av att leva i en kultur med så många prylar. Egentligen är det en mycket förorenad miljö som vi tvingar barnen att växa upp i.


Att vi låter prylar och pengar bli ett mål i sig ser han som ett uttryck för vårt samhälles brist på visdom och oförmåga att förmedla insikter om livets mening.

- Pengar i sig har ett instrumentellt värde; de är ett bra medel men ett dåligt mål. Fast för att på djupet inse det behöver vi vidare ramar än de tekniska och politiska, vi behöver också det mytiska, religiösa och poetiska språket. Det hjälper oss både att förstå den yttre världen och att mogna inuti."

Något att grunna en stund på...

Kommentarer

Anonym sa…
Vilken fin miljöblogg du verkar ha! Kan inte du tipsa om sidan ett klick för skogen (www.ettklickforskogen.se)? Där går man in och klickar, och för varje klick (som är helt gratis för den som klickar) skänker sidans sponsorer pengar som går till att rädda svensk gammelskog. Just nu kämpar man för att rädda Verles gammelskog i närheten av Göteborg, och det är bråttom! Innan den 19 mars måste man ha pengarna. All hjälp behövs!
Monica sa…
Tack Lisa! Tips kommer...

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!