Zygmunt Bauman - Konsumtionsliv

Bild aktualne.centrum.cz
Zygmunt Bauman är född 1925, polsk-judisk sociolog och verksam vid universiten i Warsawa, Tel Aviv och Leeds. Han är dessutom hedersdoktor vid Göteborgs Univesitet. Han har skrivit ett antal böcker och den senaste i raden är "Konsumtionsliv". I den tar han sig an konsumtionslivet. Han säger att konsumtion i sig är något flyktigt och våra dagars konsumtionssamhälle är ett tillstånd av evig otillfredsställelse, där den ena frestande nyheten jagar den andra i halsbrytande fart. Och vem kan säga emot...?

Bauman:
"Aldrig förr i historien har det funnits så mycket av kortlivad, självmördande teknik. De alltmer uppsnurrade konsumtionsmönstren ger också upphov till en mer plottrig och vimsig tidsuppfattning. Tillvaron blir med Baumans ord punkterad eller pointillistisk, och livet en gravplats för förspillda, "inbillade eller grovt missade och orealiserade möjligheter". Den som försitter en chans att välja rätt, kan ändå ges ett tillfälle att välja nytt. På så vis upprätthålls illusionen om den handlingskraftiga och aktiva medborgaren."    

Pessimistiskt så det räcker. Men det känns som om gubben sätter fingret på nåt ömt... Som behöver göra ont...

Mikael R Karlsson, Borås tidning:
Med "Konsumtionsliv" visar Bauman att han är en av de mest framsynta tänkarna i vår samtid. Boken är kort, skarp och kritisk".

Den här boken skall jag lägga i min läskö, tyvärr håller det på att bli en sådan för hur tusan skall man hinna läsa allt man vill i den takt man vill??? Bl a har jag faktisk en av samme man som står på tur, "Vi vantrivs i det postmoderna". 

Känns som ännu en klok gubbe som vi skulle behöva lyssna på!

Läs mer i Aftonbladet, GP, DN och  Expressen. 

Kommentarer

Åsa! sa…
Jag är helt övertygad om att många konsumerar för konsumtionens skull.
Man ska ha för att andra har, för att platsa in i en social gemenskap, för att det piggar upp (?) och ger någon form av tillfällig tillfredställelse...
Min man är en hopplös "jag ska försöka laga det" typ, så ibland önskar jag att vi kunde konsumera bara lite mera;) Jag tror att det kan bli en grej i vissa manliga gemenskaper, att kunna klura ut egna lösningar när det blir fel på saker och ting. Okej, det händer att jag blir lite imponerad ibland, men bara ibland;))

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Trivsamma trästan!

Kött...