Ekofilosofi

Bild oldwww.cs.umu.se
Jag har en uppsats i ekofilosofikursen att tänka på. Och jag får nog börja tänka lite fort nu... Jag tänker skriva om hur vi gör när vi införlivar våra barn i vår kultur, alla vi som ingår i maktapparaten runt dem. Föräldrar, dagispersonal, lärare, kompisar, syskon, media m m. Jag har läst kors och tvärs i ett antal böcker och ju mer jag läser desto mer bister blir jag på hur vi håller på. Och desto mer önskar jag att jag gjort detta när min dotter fortfarande var pytteliten. Skulle tro att ett och annat blivit annorlunda då. 

Hur borde vi göra för att få dem att inte köra på i våra uppkörda och inte så smarta hjulspår? För att få dem att inte köpa vårt koncept som i ilfart driver oss emot ättestupor av olika slag? Är vi kapabla till att uppfostra dem till kritiska individer, dvs kritiska emot mycket av det som vi som varit före dem åstadkommit och kanske riskera att bli sågade jäms med fotknölarna. Jag vill gärna tro det!

Böckerna är skrivna för 20-30 och ibland 40 år sedan och känns ändå ganska aktuella. Konstigt kan man tycka.

Célestin Freinet:
"Oavsett vilken fas av livet man betraktar, är den verkliga undervisningens bärande princip det trevande experimentet, som överträffar alla andra mer eller mindre vetenskapliga metoder. Den systematiska undervisningen gör misstaget att tro att den kan  sätta sina rationella metoder i spel i stället för den process som är livets egen lag. Allt vad undervisningen kan - och bör - göra är att göra detta trevande experiment så rikt som möjligt, att påskynda dess utveckling och därmed göra det möjligt för barnen att uppnå största möjliga sociala och mänskliga effektivitet."

När man läser det känns det så himla självklart, men om man mappar det emot hur skolsystemet fungerar så, tja... Lite halt och lytt känns det allt...

Kommentarer

Malin sa…
Den uppsatsen skulle jag vilja läsa. Kramar, ha en skön helg!
M. sa…
intressant ämne som du ska ta upp i din uppsats :) ha en bra dag och helg samt lycka till med uppsatsen :) kram
Jag tycker att ungdomar är klokare än vad vi var.
Pumita sa…
Jo, jag tror att det är möjligt men det går sakta...

P.S. Såg du förresten Surplus på Kunskapskanalen häromdagen? Om inte har du en ny chans i natt kl 00:05 (blir vansinnig på sändningstiden! Den borde ha sänts på bästa tid runt 20:00-21:00)
Åsa! sa…
Barn gör ju inte som vuxna säger, utan dom gör som vuxna gör...
Så tycker de vissa saker är riktigt dåliga som vi "förebilder" håller på med, och det ratas. Men i stort gör dom som vi gör, och det är ju inte alltid så bra, tyvärr...
Men, kanske kommande generationer kan ändra på denna gamla klyscha;)
Monica sa…
Malin, blir jag nöjd med den så kanske...
Molly, visst är det, men svårt.
Hannele, måååånga gånger är det så det tycker jag ockå!
Pumita, nej det såg jag inte och den tiden... Då sover jag nog.
Åsa, usch ja. Så är det ju. Men jag tycker att jag märker på min 18-åring att hon är väldigt öppen för det här när vi diskuterar det. Kanske måste vi vuxna ändå vakna till en smula och prata om hur "fel" vi gör!
Alla, ha en riktigt bra helg!

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Trivsamma trästan!

Kött...