Ekologiska kläder

Bild naturskyddsforeningen.se
När jag går in i en klädaffär numera så frågar jag alltid om dom har några ekologiska kläder. Det är trist sällan som det är så tyvärr. Jag har också skickat mail till några av de större klädkedjorna och frågat om dom har ekokläder i sina sortiment. Några svar:

Gina Tricot:
Hej Monica!
Tack för din förfrågan. Vi har en del kläder med ekologiskt bomull i sig. Dessa kan du fråga efter i butiken.  Hör gärna av dig om du har fler frågor. 

Best regards/Hälsningar
Johanna Jigmo-Linde
 
Miljöansvarig Gina Trioct

Jag gjorde som dom skrev, frågade i butiken, men nix det fanns inga. Hm.

Lindex:
Hej
och tack för ditt mail!
För närvarande är de flesta plagg slut på samtliga avdelningar men vi kommer att få in nya vårplagg med eko bomull både på dam, barn och underkläder. Tyvärr är det problem att hitta leverantörer som arbetar med ekologiska material därför blir det en begränsad kollektion. Men vi strävar att i framtiden sälja mer eko-kläder för de är otroligt eftertraktade och vi tycker det är ett val som Lindex vill vara delaktiga i.   

Med vänlig hälsning

Jeanette Hellberg
Lindex Kundtjänst ------------------------------------------------- Lindex Sverige AB
Östra Larmgatan 16 411 07 Göteborg
Phone: 020-570 580
E-mail: kundtjanstse@lindex.com
www.lindex.se

På Lindex här i stan fann jag en top på rea-stället. Det var allt. Jag köpte den. Nu har jag dock inte frågat alldeles nyss så kanske, kanske...

Rabalder:
Hej!Vi har för närvarande  inga ekoligiska kläder. Orsaken till detta är att våra produkter då skulle bli drygt 50% dyrare ut till konsument och det tror vi inte kunderna är villiga att betala. Dock är det så att kostnaderna på ekoligiska material är på väg ned, så vi bevakar detta löpande. 

Med vänliga hälsningar 
Rabalder AB 
Jan Bergerud

...och några ekologiska kläder fanns det så klart inte i stadens butik.


Bestseller  (Vero Moda):
Kære Monica,
Tak for din mail og din interesse for Bestseller.Du kan læse om Vero Modas økologiske linje, Organic Cotton ved at følge dette link:
http://www.ecoweb.dk/artikler/20071221.htmog på vores hjemmeside www.bestseller.com og søge under Vero Moda.Vi håber du kan bruge denne hjælp. 

Fortsat god dag 
J Diana Bianco Drachmann 
Services | Reception

Jag gick in i en liten lokal butik som för Vero Moda-sortiementet och dom kunde faktiskt skaka fram en (1) blus i några olika färger som dom gick ut på lagret och hämtade...

Hövliga svar, dock med lite olika attityd, men klen skörd vad gäller själva kläderna så långt. Men, jag fortsätter mitt enträgna frågande, har bara börjat...

Kommentarer

Camilla sa…
Bra kämpat. Håll ut så ger det nog resultat så småning om. Jag orkar inte vara så envis när det gäller kläder, men gör vad jag kan när det gäller maten.
Monica sa…
Camilla, Tack! Jag gör ett ryck då och då, är sannerligen inte på hugget hela tiden precis. Det är mycket i tillvaron ens energi skall räcka till.
Du är ju otrolig. En förebild! Hittade toppar på Lindex men varför måste allt vara Tshirt eller top....
Jag har hittat underkläder i alla fall, alltid något. Dessutom underlakan och örngott. Disktrasa stå på tur.
Glömed, Gudrun Sjöden har ju mer! Där köpte jag en hel dress.
Monica sa…
Fritt ur hjärtat, jag gnetar på. Jag är inte så ofta i klädaffärer nu för tiden men dom gånger jag är där så frågar jag. Intressant att expediterna oftast ser ut som UFO´n när man frågar...
Anonym sa…
Har du kollat de butikerna som finns på nätet som är renodlat ekologiska? Men det kanske tar bort shopppingkänslan om det var den du var ute efter...
Maria sa…
Vad kul att ngn fler än jag gör detta! Idag frågade jag på klädbutiken 'Rut med flera' och de hade ett eko-märke som hette "nymf" (eller ngt liknande) men som var slut för tillfället och tjejen i kassan meddelade att "det är ju så populärt nu det här med miljötänket, det kommer mer och mer".

På Lindex visade en anställd mig vilken märkning jag skulle hålla utkik efter, men trots ett ganska ingående studium av kläderna på damavdelningen hittade jag bara ett enda eko-plagg.

Jakten fortsätter!
Monica sa…
Ha ha, nej, suget efter shoppingkänsla är ett minne blott sedan mitt köpstopp. Att jag håller på och frågar handlar mer om att försöka påverka det lilla jag kan. Om jag sedan lyckas hitta ekologiska kläder när jag vill köpa något så är det ju bra. Jag vill dock väldigt gärna se saker och ting i verkligheten, annars finns det ju rätt mycket på internet nu för tiden!
Maria sa…
PS jag som också haft klädstopp går också otroligt sällan i klädaffärer, men idag tänkte jag att jag skulle åtminstone kolla in vilket eko-utbud det finns, bara för skoj skull, och hittade jag något trevligt hade jag tänkt köpa det!
Monica sa…
Maria, visst är det verkningsfullt med ett köpstopp av något slag!
Monica sa…
Maria, vi hade visst lyckats kommentera exakt samtidigt, såg inte det... Vi får hänga i och försöka påverka andra att göra likandant!
Anonym sa…
Ett tips är att gå direkt till Berthas Eko på Kungsgatan 18 i Göteborg - där är ALLA kläder ekologiska - och skorna med för den delen - www.berthaseko.com
Monica sa…
Joker, tack för tipset! Det är så himla sällan jag hasar mig ned till den stora staden, trots att den bara är en dryg halvtimma bort med pendeltåget, men jag får nog ta mig i kragen och göra det nästa gång jag vill handla något i klädväg.

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Trivsamma trästan!

Kött...