El Camino

Bild ma-design.net
Nån gång skall jag göra det. Gå Pilgrimsleden i Spanien. El Camino. 80 mil. Det är rätt långt att gå, den saken är klar. Några som gjort det är Lotta och Madelen. Agneta Sjödin klämde den på 19 (!) dagar men tydligen är sisådär 5 veckor bra att sikta på. Att gå i 5 veckor. Shit. Jag har läst flera böcker av folk som gjort det och man blir uppenbarligen aldrig riktigt densamme igen. I positiv bemärkelse. Och jag tror att jag vill gå ensam... Tror... Vet bara inte när, men när det blir dags så vet jag, DET vet jag!

Någon som har erfarenhet?

Kommentarer

Vilken underbar utmaning...tänk att summera en sådan vandring. Ensam med fullt fokus.

Glöm inte tala om när det blir dags!
Monica sa…
Peace in mind, lovar!
Verkligen något att bita i! Anders Paulrud gick visst också den där sträckan.
Spännande och en otrolig livserfarenhet. Har inte läst Agneta Sjödins bok, men jag tänker göra det så småningom.

Från den ena utmaningen till den andra. Jag har en till dig som du kan klara av på 10 minuter, om du törs ;-)...
Monica sa…
Klimakteriehäxan, får se när jag vässat tänderna tillräckligt...
Ulrika, ja det lockar verkligen. Men 80 mil, det är mycket... Och utmaningen, aj då, får nog fundera på den lite... Det dök inte upp nåt självklart om man säger...
Anonym sa…
Hej Monica, GÖR DET!!!
Jag gick med en vännina hela vägen, första sträcken för 2 år sedan i maj, andra sträcken ifjol. Hela 80 mil, inga konstigheter att klara det så länge man vill verkligen det. Det hela ligger i huvudet inte i benen (fast de blir ju väldig trötta!).
Nej, livet blir inte riktigt som det var förrut. Mycket skalas bort och blir tydligare -- enkelheten, stillheten, målmedvetenhet. Inte minst medmänskligheten. Och det ger verkligen kraft åt annat sedan -- kan man DET så kan man mycket mer än man anat för övrigt.
Och man lära sig att släppa taget. Det ordnar sig, det måste man lita på annars funkar det inte helt enkelt. Låter flummigt men mer jordnära kommer man faktist inte.
En härlig upplevelse, verkligen!
/JennyH
(ursäkta stavningen, inte min bästa gren som kiwi i Sverige)
Maken vill det... även mina tantkompisar.
Anonym sa…
Ja den ska vi gå en dag... Du gör det nog före mig dock, jag behöver nog lite med tid att ladda mentalt :-)
Jag har vandrat ett tjugotal gånger i Sverige och Norge med en vän. Det finns inget bättre. Det verkar vara människans urtillstånd då kropp och själ mår som allra bäst. Förra året gick jag längs en pilgrimsled i Dalsland men den var inte optimal. I Sverige finns det stora möjligheter att öva för den stora utmaningen El Camino. Hör av dig om du vill ha tips.
Monica sa…
Jenny, kul med någon som har gjort det! Kanske återkommer jag med undringar...
Hannele, väl förspänt eller svårt att slippa undan, det beror ju på hur DU känner det...
Martin, du lär höra av mig så småningom!
Monica sa…
Och Helena, jag missade ju dig! Vi får inspirera varandra! Och du laddar kanske fortare än jag, sånt vet man aldrig.
Anonym sa…
Du kan börja med att läsa Paulo Coelhos bok "Pilgrimsresan", jätte intressant!
Monica sa…
eco chic, jag har läst den och kan man få en SÅN färd så...

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!