Grått igen...

På tal om inlägget om grått. Jodå. Det kan bli för mycket. Av det gråa. Så här såg det ut över sjön då jag tog min morgonpromenad idag. Blytunga moln ända ner till den mörkgråa, troligtvis förädiska, isen. Och blötsnö på tvären till det. Jo tack. Den anrättningen tål bara att tuggas i små portioner så det blev ingen lång promenad. 

När jag gick där och funderade i denna överdos av grått kom jag helt osökt att tänka på det där med idrott och politik. Det hör ju inte ihop brukar det ofta heta. Davis Cup-matchen emot Israel igår i Malmö är det färskaste exemplet. Vad mer hör inte ihop med politik? Semester och politik kanske? För vi köper ju gladeligen en biljett till t ex Thailand utan att fundera det minsta på hur det står till i det landet på det politiska planet. Vi passar oss noga för att glutta bakom kulisserna. För det Thailand vi semestrar i är väl ändå inte riktigt samma Thailand där regimen äger flertalet TV-kanaler, tidningar, mobil- och internetoperatörer och som ofta kontrollerar befolkningen med med hjälp av just detta och även mutor och löften som inte infrias. 

När tycker vi att vi ska bry oss om politik egentligen? För mig känns det som att det där som "inte hör ihop med politik" är ett vedertaget sätt att få lov att blunda för det som står i vägen för våra egna nöjen. Vi har idrottsvärlden, semstervärlden, en hel del andra världar och så den riktiga världen där vi lever våra liv. Hur går det ihop, lever vi inte på samma planet...?

Kommentarer

Vem var det som sa, allt är politik? Jag minns inte men det stämmer.
Jag som ju är kulturfreak får ofta påståendet att kultur och politik inte hör ihop. Snicksnack tänker jag då, politik och kultur inte bara hör ihop de går hand i hand. SOm politik gör med allt...
Monica sa…
Fritt hur hjärtat, det är så jag känner det också. Det är det där med helheten...
Anonym sa…
Kan bara hålla med. Blir så irriterad på kompisar som inte ens röstar för de "kan ingenting om politik". Då lägger man sig ju platt och ber om att bli överkörd! Gnälla om beslut och icke-beslut brukar de också vara bra på.

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Trivsamma trästan!

Kött...