Kajakshopping

Bild piteunika.se
Det slog mig att jag skrivit väldigt lite om shopping, och för all del icke-shopping, på senaste tiden. Detta förmodligen för att det tar ett ytterst marginellt utrymme i min tillvaro. Visst, jag köpte mig ett par nya scarfar och ett par leggings häromdagen men det är allt på ett bra tag. Och inte mycket att orda om direkt. Mer än att inget var ekologiskt. Morr... 

Jag har däremot börjat bearbeta en av de utestående punkterna på min köpönskelista sedan köpstoppet, det där med kajak. En sån skall jag bara ha i år har jag bestämt mig för. Tänk bara att ta kajaken på vagnen, knalla ner de hundra metrarna till sjön och glida iväg ut på vattnet en ljummen sommarkväll! Ja, alltså när jag lärt mig paddla ordentligt... Det får bli denna sommarens livsbejakande syssla! 

Jag har tänkt att "jag köper väl nåt begagnat-vad-som-helst så får vi se vad det blir sen när jag verkligen vet vad jag vill ha"... Hm. Så börjar man spana in vad som finns. Begagnat är skralt än så länge. Men visst, det är långt kvar till säsongen börjar, i alla fall för oss nybörjare. Och så börjar man då kolla på nya kajaker... Jisses, utbudet är verkligen hur stort som helst! Och en kajak kan kosta allt emellan 50 öre och 35 spänn som Roger i "Macken" skulle sagt... Lägg till tre nollor så stämmer det rätt bra. Och nu känns det tydligt att det blir inte "vad som helst"... Surprise, surprise... Så, nu väntar provsittning, provpaddling m m, det vill säga en rejäl markandsundersökning. Kul!

Ser med spänning fram emot kajakköpandets process och hur den kommer att framskrida i alla sina faser. Har redan hunnit ändra uppfattning flera gånger om hur min kajak skall vara, och då är det fortfarande bara i teorin!

Kommentarer

Anonym sa…
Ser fram emot din undersökning! Jag går själv med många kayaktankar i bakhuvudet, men än så länge är det fortfarande en halvmeter med snö här i Värmland och känns inte riktigt aktuellt. Men snart!!
Tack för din fin blogg för övrigt!
/JennyH
Jag byggde en gång min egen kajak på grönlandsvis med benägen hjälp av en kajakbyggare. Kajaken skräddarsyddes utifrån mina mått. Stommen bestod av trä som syddes ihop av hampatråd. Sedan kläddes stommen med linneduk som sedan syddes ihop och målades. Med en kajak i naturmaterial blir upplevelsen än starkare. Nu är tyvärr min kajak stulen så jag hyr numera i väntan på någon annan lösning.

Läs gärna om mitt senaste kajakäventyr här http://endrommaremedoppnaogon.blogspot.com/2008/08/med-kajak-mot-vstlig-horisont.html
Monica sa…
Jenny, tack! Och jag kommer säkert att skriva mer om kajakandet eftersom jag av erfarenhet vet att när jag triggar på något så blir jag uppslukad av det... Var inne och kollade på din blogg och hemsida, intressant! Skall läsa vidare!

Martin, skit vad trist att bli av med en sådan pärla! Det där skulle jag vilja göra någon gång men det får nog bli glasfibervarianten till att börja med. Men jag förstår känslan! Skall absolut kolla dina kajakinlägg!
Malin sa…
Å vad spännande det låter! Det är en framtida dröm ajg har, att bygga en egen kajak... Kram!
Monica sa…
Malin, ja nu har jag två kajakdrömmar, först att köpa nåt och lära mig och så småningom att bygga en själv!
Du kan hyra, maken har byggt själv.
Anonym sa…
(ca 300 timmar tar det att bygga,
inklusive såga bräder till tunna lister)
Monica sa…
Hannele, hyra kan jag göra i början men sedan är det inget bra alternativ. Bor ju alldeles vid Mjörn och vill kunna knata ner till stranden och paddla ut när som helst, dvs en outsäglig lyx! Och bygga, ja, nån gång framöver kanske när jag vet hur jag vill ha det.

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Trivsamma trästan!

Kött...