Välkommen till paradiset - finalen


Nu har jag läst ut den. Och fått en helt ny syn på turistindustrin. Och vad vi, 2,5% av jordens befolkning, gör med de länder vi exploaterar sönder. Den här boken är lämplig läsning innan semesterplanerna smids, efter biljettköpet är det nog lätt att få en fadd smak i munnen... Man får chansen att tänka om, jag lovar! För egen del sjönk suget från den här typen av semestrande från lågt till noll.

Några citat ur sista kapitlet:

"Det är du och jag som har rätt till den värld som är vår. Vi ser det som självklart att då och då få slippa ifrån våra egna liv och bege oss ut i världen. Vi drömmer hela året om våra rosaskimrande semesterveckor, fantiserar, gör upp planer. Tid ska spenderas med barn och vänner, sexliv rasslas igång och äntligen ska du uppnå det åtråvärda lugnet - "because you´re worth i".

Turistindustrin säljer oss just den avkoppling, frihet, njutning vi söker. Den lovar oss enkelhet och lyx, stillhet och upptäcktsfärd. All-inclusive och Exclusive. Det är bara att välja.

Det vi plockar åt oss från paradisbuffén är statusmarkörer att hålla upp under näsan på valfri person ur den exklusiva skaran på semesterfesten. Exotiska platser och "äkta" möten är hårdvaluta i vår ständiga jämförelse. Ingen vill vara turist, alla vill vi vara resenärer".

Och:

"Turistindustrin säljer något de inte äger. Den paketerar drömmar, men säljer stränder, berg, människor, kulturer och tvingar fattiga länder att forma sig efter våra behov, vilka de än må vara. Fantasin om den vidsträckta öde paradisstranden skövlar livsviktig mangrove och placerar vapen i händerna på den turistpolis som skall hålla befolkningen borta. Våra hotell byggs av vår tids slavar, burmeser i Thailand, haitier i Dominikanska Republiken. Och för att kunna gå den sköna golfrundan krävs tusentals liter vatten, vatten som i flera av de länder där vi turistar inte räcker ill de som bor där.

Men inget av detta vill vi veta. Överenskommelsen mellan producenter och konsumenter, alltså resebolagen och oss turister, är enkel: De berättar inte. Vi låter bli att fråga. Vi är ju på semester".

Läs boken. Och tänk över hur din nästa semestertripp skall se ut...

Kommentarer

Anonym sa…
Hemskt, detta bekräftar en farhåga jag haft länge.
Monica sa…
eco chic, min magkänsla har sagt mig att det är nåt lurt med sånt här men att det var SÅ...
Har alltid trivst bäst hemma, där jag kan sitta under korkeken och lukta på blommorna... Det kanske inte är så dumt ändå ;-).
Faktum är att den bästa och viktigaste resan du kan göra är den INÅT (i dig själv). Det ska man inte behöva åka bort för att göra.
Tänk om alla familjer satte sig ner och pratade igenom vad de verkligen ville ha ut av sin semester, Tror att många faktiskt skulle komma fram till att man inte behöver åka till Thailand för det.
Ha en fortsatt trevlig helg, önskar Ulrika
Monica sa…
Ulrika, jag tror att många åker till t ex Thailand för att SLIPPA göra resan inåt... Tyärr.
Åsa! sa…
Visst är det så! Tänk att någon klok människa skrivit en bok om detta!
Jag tycker absolut människor ska resa ut i världen och se andra kulturer och länder, men det gör man väl inte riktigt om man åker till en exploaterad strand i Thailand, eller???
Därför blir jag också lite motvalds kärring när Tott bygger lyxhotell i Visby. Tycker vi ska bygga så vanliga människor har råd att komma hit på semester.
Men nu får de inte sina lyxlägenheter sålda (hi,hi) så snart blir det kanske rea, vem vet;)
Monica sa…
Åsa, visst är det skillnad på hur man reser! Om man reser till andra kulturer och "tar seden dit man kommer" så att säga är det en helt annan sak. Och precis som du skriver, det gäller givetvis även i Sverige!
Jag har en del insikt..... säkert en bråkdel. Undrar om jag är mogen att läsa den boken. Jag anses ju redan som udda. T.ex har jag ju försökt få folk att förstå att Thailand inte är ett demokratiskt land. OJ vad jag misslyckats;-)
Lägger boken i minneslistan...
Monica sa…
Fritt ur hjärtat, det låter som om du befinner dig ungefär där jag gjorde då jag läste boken, jag kände instinktivt att något var fel med allt det där men visste inte vad. Nu vet jag. Och det är inte du som är udda, du har ju bara fått upp ögonen för skiten! Det är bara det att detta är en alldeles för obekväm sanning för många. Tänk att inte få ha sin semesterlekplats ifred utan att få dåligt samvete? Boken kommer snart i pocket för övrigt.

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Trivsamma trästan!

Kött...