Nu är det dags igen. För köpstopp, hela 2012. Det handlar inte om nåt tvärstopp, det handlar om att inte köpa för att köpa, inte byta ut något som fortfarande egentligen är ok och inte köpa nyproducerat. Inte slösa kort sagt, varken på pengar eller jordens resurser. Och jag har valt att fokusera på vad som är ok, inte vad som inte är det: - det är ok att köpa begagnat - det är ok att köpa nytt för att kunna återanvända eller laga något jag redan har eller kan köpa begagnat, t ex målarfärg för att snygga till en gammal möbel eller knappar och band för att snygga till nåt gammal klädesplagg - det är ok att köpa material och tillverka själv, t ex tyg, garn, virke - det är ok att köpa riktigt hantverk, dvs inte något från "vart-som-helst" som bara kallas hantverk. Jag skall ha koll på varifrån det kommer, absolut helst närproducerat - det är givetvis ok med mat och förbrukningsartiklar även om detta också skall in under luppen , jag skall laga mat utifrån så mycket råvaror ...
I dagens GP Skriver Christer Sanne, pensionerad docent från KTH och författare till bl a boken Keynes barnbarn, en debattartikel om konsumtion och jordens överlevnad . Han menar på att ökad konsumtion är rena dödsfällan för jorden, en åsikt som han vid det här laget delar med många människor. Tyvärr verkar dock inte tillräckligt många makthavare dela den. Eller våga dela den kanske det handlar om. För det är ju det där med röstfisket... Frågan är dock om inte tiden är mogen för den modige politikern att kalla saker vid dess rätta namn och säga det många redan vet - kejsaren är naken... Christer Sanne: "Ökad konsumtion är inte lösningen på vare sig finanskrisen eller gapet mellan världens fattiga och rika. En återgång till överkonsumtion är att gräva planetens grav. För att världens rika och fattiga ska kunna närma sig varandra krävs både en annan värld av globala relationer och en mognare attityd till konsumtion och livsstil hos de rika". Jämlikhet är ju något vi i allmänhe...
Den kommande veckan skall jag skriva Veckans Blogg i Alingsås Tidning . Jättekul och lite pirrigt! Det kommer givetvis att bli ett eller annat inlägg om köpstopp och även om andra ting, säkert en del med lokal anknytning. Kanske nån liten välriktad snyting hit eller dit, får se vilken inspiration som dyker upp under veckan... Var dessutom med i senaste pappers-AT med en artikel om mitt köpstopp. Jisses, en blir ju änna linslus snart, hade ju också nästan två sidor om köpstopp och downshifting i TTELA (Trollhättans Tidning...) i oktober, men det har jag mörkat med hittills... Såg i Aftonbladet att det är fler personer än någonsin som vill byta namn, hela 7400 ansökningar hittills i år. Varför? Ännu ett sätt att uppgradera en bit av sitt skal? Eller ett sätt att känna större glädje i livet, knappast. Och vad blir skillnaden, egentlingen, om man heter Silfwerflyckt istället för Andersson mer än att de flesta kommer att stava ens namn fel? Har aldrig hajjat det där, kan nån förklara?
Kommentarer