14 maj 2009

Sjukt i Mammons garn

Sjuksköterskorna på sjukvårdsupplysningen i Uppsala skall få sina löner toppade med ett bonussystem. Om förslaget går igenom. Hur det ser ut ser du ovan, klicka på bilden så syns den bättre. Och sitt ner när du gör det... Kortare samtal, färre patienter till akuten och färre utryckande ambulanser = högre lön. Och chefen för sjukvårdsupplysningen, Monica Mäki Karlstrand, ser inget problem med det. Ännu en verklighetsfrånvarande person som tappat fotfästet i mänskligheten! 

Hon litar helt och fullt på att de mycket kompetenta sjuksköterskorna (och kompetenta är dom säkert) även i fortsättningen skall göra professionella bedömningar. Och det vill dom säkert också. Vad fanken, har inte den damen följt girighetsföljetongerna i media senaste halvåret? Har vi inte på senare tid sett alldeles för många exempel på vad girighet kan göra med människor? Hur dom tappar fotfästet på ett eller annat sätt. Och att den kan dyka upp där man minst anar, dvs säkert även inom sjukvårdsupplysningen. 

Och vad händer när en sjuksköterskas djupt rotade vilja att hjälpa människor i nöd plötsligt får konkurrens med Mammons helvetiska lagar? Den fullkomligt självklara drivkraften på ett sådant ställe måste väl ändå vara att på bästa sätt bistå människor som behöver hjälp utan att tänka det minsta på vad det kostar! Och vad händer med människors tilltro till sjukvårdsupplysningen? Nej du Monica Mäki Karlstrand, nu har du allt "skitit i det blå skåpet!"

9 kommentarer:

Åsa! sa...

Fruktansvärt!!! Vad är det som fattas i vårt samhälle? Hur kan det bli såhär?

Eric Secher sa...

Instämmer.
Göran Rosenberg har rett ut begreppen om skillnad mellan plikt och profit i "Plikten,profiten och konsten att vara människa".

Monica sa...

Åsa, det är helsjukt. Jag blir som tokig när jag ser sånt här!

Eric, tack för boktipset, låter väldigt intressant! Kollade på Bokbörsen och hittade den så det blir ett köp. Känns som en bra bok att ha och låna ut...

Anonym sa...

Starta stora protester genast.

Monica sa...

Anonym,ja måttet är väl änna rågat nu!

Johan sa...

Hm. Ja. Jag håller ju med dig. Men problemet är att vård också har ett pris, och att mängden pengar i landstingen är begränsad. Alltså måste även vårdrådgivarna ha någon slags kostnadsmedvetenhet. Annars riskerar man att folk sitter på akuten med förkylningar och blockerar för de som verkligen behöver hjälp. Och jag tror att uppsåtet är att åstadkomma rätt vård, inte maximal vård.

Sedan är det ju så att hårt förenklade verksamhetsmål kombinerad med stenhård styrning sällan leder dit man tänkt. Inte så farligt i ett privat ftg kanske. Men riskfyllt i ett landsting.

Så mitt omdöme är - bra försök, men gör om och gör bättre. Det här funkar inte.

Monica sa...

Johan, jag tycker det är fel att blanda in pengar som en faktor i motivationen, det känns huvudlöst. Och jag tror att rådgivarna redan sorterar bort förkylningarna. Kanske borde man istället sätta in stöten mot oss vårdtagare, att peppa oss till ett större medvetande och motivera oss att skaffa oss större kunskaper så att vi inte ens ringer när vi alldeles utmärkt kan klara av det själva. Tyvärr är det nog så att många också ringer för att dom inte tycker att dom har tid att vänta på ett tillfrisknande utan vill ha en "quick fix". Ett bra sätt att bita sig själv i svansen s a s...

Johan sa...

Jag tror du sätter fingret på något viktigt där - "fel att blanda in pengar som en faktor i motivationen". Iaf för den här yrkesgruppen. Men samtidigt har de hjälpt mig att förstå att krupp inte löses bäst på barnakuten mitt i natten. Och det sparade säkert några tusen kronor. Några gånger har de å andra sidan sagt - åk till barnakuten nu. Och då behövde vi det verkligen. Då var vi glada att det inte var några kruppbarn ivägen.

Jag vet att de på skatteverket i några år nu jobbat under mottot "rätt skatt". Det är ju smartare än "avvisa så många du kan så får du mer pröjs". Men det ÄR viktigt att det är de som verkligen behöver som får kosta. De kan nog bidra till det på rådgivningen, men det här är ett för trubbigt instrument.

Monica sa...

Johan, de få gånger jag haft kontakt med sjukvårdsupplysningen så tycker jag att det fungerat utmärkt. Jag har både fått råd att åka in, vilket visat sig vara rätt, och de har också lugnat mig när jag varit osäker och det har också varit rätt. Och jag tror att ett sådant här system mest skulle ställa till det för de som jobbar där. Jag tror inte att dom skulle göra ett bättre jobb, och det borde vara det som räknas.