Det grönaste shoppingvalet - avstå!

Bild amsterdamguide.se
Så har man då vaknat till liv en smula i semesterdvalan igen. Det är lite seeegt... Och det här inlägget borde jag skrivit igår men som sagt, det är lite seeegt...

I gårdagens GP skrev min frände i köpstoppssammanhang, Ann-Christine Gramming med bloggen Köpstopp, en debattartikel om - surprise- shopping. Hon skriver bland annat att varannan kvinna har shopping som hobby. Är detta möjligt? Jag menar, kan man verkligen som förstahandsval på sin fritid välja shopping? Ok, med tanke på alla köpcentra som poppar upp ur marken som svampar så kanske det ligger något i det. "Vaffö e de på detta viset?" som Ronja Rövardotter undrade...

Hur är det då med männen? Inte tror jag att varannan man säger att de har shopping som hobby. Skulle också tro att resultatet på en sådan undersökning är långt ifrån trovärdig. För vilka män skulle erkänna att de ägnar sig åt shopping, en aktivitet som av många män betraktas som en "kvinnlig åkomma"?

Men, jag som tycker om att gå på Clas Ohlson och titta, insupa alla fantastiska saker som jag inte visste fanns, hänföras av hur någon har kommit på att någon skulle vilja köpa dem, och fascineras av att dom faktiskt köps, och, eh... ja, ibland av mig själv..., jag vet hur det ligger till. Män nöjesshoppar också. Finns det någonstans de avslöjar sig så är det på Clas Ohlson...

Ann-Christine skriver också att vi nu, i den ekonomiska krisens spår, har ett gyllene tillfälle att ändra våra konsumtionsvanor. För, som hon skriver, "ekoreko shopping i all ära men det grönaste valet är ju ändå att avstå". Och jag kan bara instämma.

Och by the way, jag har ett nytt köpstopp på G och det kommer att se lite annorlunda ut än förra gången. Återkommer inom kort om detta. Den som känner sig manad att hänga på kan ju börja förbereda sig en smula på tanken...

Kommentarer

Darling, tack för gulliga kommentarer, men tack ännu mer för att du inspirerar en som inte kommit så långt. Fast ändå lite längre...allt är ju relativt och jag jobbar efter mina gamla ramar. Mot förändring!

Så stort tack, för jag veeet ju vad som gäller, innerst inne:)
Monica sa…
Peace in mind, klart du veeeeeeeet! Och tack själv för all läsning du serverar!
Åsa! sa…
Inpulsköpen, det är oftast dom som är mest fel. Det kan vara klokt att stilla sig lite när köplustan faller på, för efter några dagar känns det inte alls lika nödvändigt längre, om man har tur:)
Dottern här hemma var eld och lågor och skulle absolut ha Sims 3 för ett tag sedan, men sedan var hon hos en kompis och spelade just Sims 3, kom hem och hade insett att det var nog inte alls värt pengarna. Underbar insikt tycker jag.
Hmmm, jag är inte ens redo för mitt första köpstopp, fast jag laddat länge nu...får liksom inte med mig familjen och ensam är inte stark. Kanske jag behöver en äkta spark där ba...
Monica sa…
Åsa, att ha lite is i magen är en bra medicin men ack så svår att svälja ibland!
Fritt ur hjärtat, att få med hela familjen är nog ingen lätt sak. Men om du känner för köpstopp av något slag så konstruera ett som passar dig! Det är ju liksom fritt fram att göra sina egna "regler".
Ann-Christin sa…
Det skall bli spännande att läsa om ditt kommande köpstopp!
Johnna G sa…
Hallå där
Fick boken Köp inte den här boken i julas av min bror som tyckte att jag hade tankar som gick i den banan. Inte att jag hade köpstopp utan att jag valde bort många ting som andra tyckte var självklara. Det är intressant ämnen, att handla och konsumera tills man brister, att man värderar människor efter prylar och antal resor man gör... Finns mycket att diskutera i ämnet.
Monica sa…
Anki, ja nu har jag ju stuckit ut hakan så nu kommer jag inte undan... :)
Wannebebondjantan, om du inte redan läst "Att ha eller att vara" av Erich Fromm så kan jag rekommendera den. Den handlar om ägandets och varandets livsform. Om du tittar under etiketten "Ekofilosofi" här i bloggen så hittar du några inlägg om den där. Tror den skulle passa dig!
Nightwood sa…
Tycker det är så roligt att läsa att så många köpstoppar. Jag har mer eller mindre köpstoppat i många år, mest eftersom jag nästan känner mig lite smutsig efter att ha shoppat. Tycker det är en bra fråga att fråga sig själv: Är det här något jag behöver eller är det något jag vill ha? Oftast är det något man vill ha, man behöver väldigt sällan ett linne till när man har tio i garderoben. Det ger mer tid och pengar att upptäcka andra saker. Tack för bra inlägg.
Monica sa…
Nightwood, när jag köpstoppade förra året upptäckte jag att det nästa alltid är "vill ha" som styr. Och det är verkligen precis som du skriver, man får mer både tid, pengar och dessutom energi att använda på ett betydligt mer givande sätt. Och livet blev helt klart enklare. Märker nu att jag börjar halka in i gamla spår igen, därför planerar jag nu ett nytt köpstopp. Lite annorlunda.
Appropå Clas Ohlson. Män i gemen är nog mer benägna att köpa kapitalvaror såsom bilar, båtar, datorer och tv-apparater, saker som motsvarar många klädinköp.
Monica sa…
Martin, och som betraktas som mer "nödvändigt" på nåt vis. Vilket det sällan är...
Monica sa…
Hannele, tack!
peppen-Maria sa…
Efter mitt klädköpstopp har jag haft otroligt svårt för att köpa kläder överhuvudtaget. Jag provar och provar och provar, men när jag står där med en klänning i handen kan jag inte motivera mig till att betala för den.

Däremot köpte jag faktiskt idag en 90-talsinspirerad tröja för 40 spänn på Röda Korset - och DET kändes HELT ok :D
Monica sa…
Maria, det är lite så mitt nästa köpstopp kommer att se ut. Second hand/begagnat är ok.
KARIN sa…
Ooh, jag älskar att läsa dessa tankar - och du skriver fantastiskt färgglatt om både konsumtion och annat!

Vill du, så kolla gärna in min "hinderbana" när det gäller shopping. Länk: http://www.infoom.se/blogbyn/blog.php?id=721

För det mesta springer jag på loppisar. Det är en sport att inte köpa något nyproducerat, patina är härligt, plus att kvalitén ofta är bättre.

Jag kommer följa dina dagar med intresse! Hälsar Karin.
Monica sa…
Karin, välkommen hit! Jag ska kolla din "hinderbana"... Jag kommer att ha ett nytt köpstopp snart som verkar kunna passa dig som handsken. Återkommer snart...

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Trivsamma trästan!

Kött...