Körsbärsdags

Skördedags i körsbärsträdet. Ännu ett privilegium. Att ha ett eget körsbärsträd. Med massor med urgoda bär! De flesta hamnar dock i skatornas strupar eftersom dom sitter halvvägs till himlen eller nåt. Bären alltså. Men, jag har temporärt kommit över en 4,5 meter lång trappstege så vi kan nog plocka så vi blir nöjda! Det blir ännu ett bidrag till att fylla frysen, har för en gångs skull gett mig tusan på att ha riktigt mycket bär där innan säsongen är över för att öka graden av självförsörjning på den fronten!

Kommentarer

MassageLotta sa…
Grattis!
Mina åt fåglarna upp, men jag hade ju bara 5 st i mitt 5 år gamla träd..
Johnna G sa…
Vilken lycka. Jag har endast "surkörsbär" eller vilda... jag vet inte riktigt vad de kallas. De är inte klara än ochnär de börjar vara det så är även småfåglarna det... Trädet är dessutom ett stort högt träd inget sött "villaträd"... Jag kanske skulle gå och köpa mig ett eget träd?

Vad gör du med dina körsbär förutom smaskar i dig dem som de är?
Monica sa…
Bondbruden, mitt träd är sisådär 25 år gammalt så vänta bara... :) Sen är det det där med fåglarna. Man får vara snabb helt enkelt!

Wannebebondjantan, vår träd är också jättestort. Det skulle vara ett "prydnadskörsbärsträd" men nu är det högre än huset. Och vad gör jag med bären? Givetvis äter vi så magen står på trekvart, sen tänker jag prova att frysa en del, det verkar som det ska funka. Idag ska jag göra en paj och kanske blir det lite sylt. Och lite likör. Skaffa en lång stege istället för ett nytt träd!
Johnna G sa…
:-) eller så skaffar jag långstege OCH ett nytt träd :-)

Likör mmmm det låter gott. Det tål att funderas på.
Monica sa…
Wannebebondjantan, så klart, det ena behöver ju inte utesluta det andra! :)
Lycka är en egen trädgård.
Monica sa…
Hannele, eller i alla fall en egen tomt... Så mycket trädgård kan jag nog inte skryta med... :)

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Trivsamma trästan!

Kött...