Kloka ord från Jalle Ahlström

Bild laravorlivet.se
"Slå vakt om din värdighet och öva dig i självakting, för vem tycker om en människa som inte tycker om sig själv!" Det sa pastorn och psykoterapeuten Jalle Ahlström i ett föredrag på Hjälmareds herrgård utanför Alingsås och stod att läsa om i dagens Alingsås Tidning. Pappersvarianten. Hade såååå gärna velat höra!

"Yttre krav, inre behov och balansen däremellan." Känns det aktuellt? Han menar på att "tidsandan äter sig in i självbilden, vi gör allt för att bli omtyckta och presterar ihjäl oss för att bli godkända." Shit, mitt i prick... "Dålig känsla för sitt egna okränkbara människovärde kan göra att man hela tiden ställer högre och mer ouppnåeliga krav på sig själv. I den desperata jakten på bekräftelse blir man självupptagen och prestationerna går ut över relationerna. De yttre kraven måste harmonisera med de inre behoven". Sicken en klok man... En godbit: "Man kan få hjälp med mycket men sträckan mellan hjärna och hjärta måste man gå själv..."

Jag blir så glad när jag läser sånt här och jag tänker att måtte karln åka runt i skolorna och hålla sina föreläsningar, det här behöver våra ungar höra! Och förresten, ta hit honom, jag vill höra!!

Kommentarer

Monica sa…
Hannele, visst är det!

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Trivsamma trästan!

Kött...