Skolstartsvecka - inte för alla!

Bild actionaid.se
Denna vecka, då det är skolstart för svenska barn, fokuserar den internationella hjälporganisationen ActionAid extra mycket på flickor världen över som inte får gå i skolan. ActionAid har projekt pågående världen över, bl a på Haiti. 90% av flickorna i Lascahobas har ingen utbildning alls. Många blir inskrivna i skolan men hoppar av eftersom de behöver hjälpa familjen att överleva genom att tigga. ActionAid skall med kampanjer och stipendier arbeta för att vända den trista statistiken.

Trots höga skolavgifter är skolorna ofta fallfärdiga. ActionAid bygger nu en skola och förser den med bla utbildningsmaterial, skolbänkar och griffeltavlor. Och att skolan även kommer att kunna fungera som skyddsrum vid naturkatastrofer gör ju inte saken sämre!

Om du vill hjälpa till och stödja Haiti-projektet kan du göra det här. T ex räcker 250 kronor till skolböcker för en elev ett helt år. För den som kan och vill slå på riktigt stort så är 36 000 kronor en bra summa - räcker till att gräva en brunn intill skolan för att ge 300 elever rent vatten!

Du kan även stödja ActionAid långsiktigt genom att bli fadder för en flicka. Att ActionAid jobbar just för flickor beror på att de, trots lika rättigheter som pojkar, ofta blir diskriminerade.

Läs också artikel i Aftonbladet om ActionAid och skolstarten.

Kommentarer

Vilket bra iniativ från ActionAids sida, att satsa extra mycket på flickor! Mer av sånt!

Jo, jag har testat en egen köpstoppsmodell. Varje månad gör jag en önskelista på saker som jag vill köpa när nästa lön kommer för att undvika spontanköp. Målet är att de ints ska kosta mer än 500.- totalt. Förra månaden köpte jag bl a två "referensböcker". Nästa månad blir det ett par jeans vintage, lite näver för hantverk och en stegräknare. Det är ett nöje att längta och sukta lite, halva nöjet. Metoden har än så länge även varit effektiv trots att jag ändå har gjort några spontanköp såsom en utställningskatalog på Hasselblads center. Hur undvika sådant?

Hoppas att du hittar en modell som passar dig.
Vi är faddrar i PLAN de har också flickprojekt. PLAN har gott rykte, låga egna administrativa avgifter, vilket ju andra inte har, bra hemsida och mycket info. Dessutom har vi vänner som haft PLAn-barn i 10 år så vi kände att det var bra referenser. Huvudsaken är ju att man gör något!
Åsa! sa…
Alla dessa barn på vår jord som far illa, och alla dessa hjälporganisationer. Hur ska man veta att pengarna går dit man vill? Att de inte hamnar hos mindre nogräknade medmänniskor som helt tappat bort sin empati?
Vi stödjer Rädda Barnen sedan många år, inte vet jag om det är ett klokt val...
Pumita sa…
Himla bra det här! Jag köpte en skoltermin till en flicka på Haiti i julklapp (från Plan) förra året. Mer sånt!
Monica sa…
Martin, roligt med lite olika köpstoppsmodeller! Ska snart återkomma med en...

Fritt ur hjärtat, PLAN verkar ju bra, dottern hade att göra med dem när hon gick på Globala gymnasiet.

Åsa, visst undrar man. Samtidigt känner jag att jag inte kan luta mig för mycket emot det, det är väl bara att hålla tummarna att det funkar...

Pumita, kul att "höra" från dig! Och visst är det bra!
jo, vi är bortskämda, vi har även gratis universitet, vilket inte alla länder har.
HH sa…
Jag har erfarenhet både av PLAN, Röda KOrset och ActionAid. Alla tre mycket bra organisationer. Om man är orolig vart pengarna går ska man absolut skänka till öronmärkta projekt eller bli fadder. När man är fadder går 80 % av dina pengar direkt till fadderbarnets by och familj (funkar likadant både hos PLAN och ActionAid). Vill man skänka en öronmärkt gåva tror jag att det är en ännu högre procentandel som går direkt till det projekt du skänker till. Den lilla del som inte går direkt går tilladministrativa avgifter.
Monica sa…
Hannele, visst har vi det bra med sånt!

HH, kul att höra från en som VET att det faktiskt funkar rätt bra!

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Trivsamma trästan!

Kött...