Om "grönmålning" i effekt - klimatgamasinet

Bild Effekt
Andra numret av Effekt har just dimpit ner i brevlådan. Nu har jag alltså två godbitar som väntar på att bli lästa från pärm till pärm för skam att säganes har jag än så länge bara bläddrat sporadiskt i första numret... Har en hel del annat att fokusera på, läser inget alls just nu! Och bloggar - tja... Går väl "så där"...
Hur som helst så har jag faktiskt bläddrat något noggrannare i tvåan och dessutom läst några artiklar. Det är längesedan jag haft en tidning i min hand som jag verkligen vill lusläsa men den här är precis sån! Så nu ska jag även plocka fram nummer ett och nogsamt ta mig igenom båda numren. Känns som en lyckad tidning, keep up the good work!
I nummer två finns bl a en artikel om "greenwashing", eller "grönmålning" som det kallas på svenska. Ett uttryck som lär ha myntats av den amerikanske miljöaktivisten Jay Westerveld i redan mitten av 1980-talet. Det handlar om att få konsumenterna att, via vilseledande manövrar av olika slag, tro att t ex en produkt är miljövänlig. Fast den kanske är en ren fasa för miljön. Och det känns aktuellare än någonsin. Producenterna har givetvis insett att grönt säljer. Så det läggs mycket krut på vissa håll på att få oss att hoppa i eko-fällan, dvs med nåt trix få oss att med gott samvete köpa den aktuella produkten. Se upp med sånt här, stanna upp några sekunder innan du handlar och fundera lite på om det hela verkar schysst eller om det bara är just - grönmålning!
Kommentarer
Ett annat exempel på Greenwashing tänker jag mig att de olika mobilerna i min "etiska mobiler"-undersökning jag nyligen gjorde på min blogg. De flesta verkar strunta i innehållet och marknadsför istället att plasten minsann är återbrukad till 60%. Men det räcker minsann inte för att kalla en mobil "grön" - usch och fy jag blir upprörd! Uppenbarligen ännu ett sätt för mobiltillverkaren att tjäna pengar på den nya målgruppen: de miljömedvetna.
Peppen, skit är vad det är. Och hur jobbigt är det inte att som konsument vara på sin vakt emot allt sånt här???