Renovera mera...?

Vi gillar att göra om hemma. Att renovera. Total makeover. Inte alla, nej långt ifrån, men många många sliter som attan för att ha råd att slänga ut ett gammalt badrum och in med nytt. Ut med gammalt kök och in med nytt. Trots att allt det där "gamla" är fullt funktionsdugligt och kanske inte så tokigt. Egentligen. Men inte senaste nytt. Det har liksom en air av novofilism över sig, detta uttryck som filosofen Arne Naess myntat och som betyder att vi alltid vill ha det senaste, oavsett hur bra eller dåligt det befintliga är.

Förra året renoverade vi hem för 85 miljarder! Mattias Särnholm från TV5´s Roomservice tror dock att renoveringstrenden kommer att mattas, han tror att det kommer att bli lyxigt att ge varandra av sin tid istället för att renovera hemma. Yes, låter som ett fall framåt om man säger så.

Journalisten Annika Rabe som höjt sin stämma i renoveringsdebatten:

"Jag har skrivit om par som separerat efter det att dom renoverat sönder sina hem. När allt är färdigt sitter dom där och inser att dom ändå inte är lyckliga. Man kan inte renovera bort sin ångest. Jag börjar bli lite äcklad av hela den här slit-och-släng-grejen".

För den som är nyfiken på det här med svenskarnas renoveringsvanor går det bra att bege sig till Arkitekturmuseet, där kommer ämnet att behandlas i en samtalsserie under april månad.

Och hur gör jag själv då? Jodå, visst blir det lite renovering här och var. Nu senast är det vardagsrum och kökshörna som får väggarna hyfsade, det var 14 år sedan senast. Och så fick själva köket ett lyft häromdagen. Spisen som jag köpte på Vinden (second hand) för 350 kr för sisådär 6-7 år sedan fick stryka på foten för en "ny" spis från Vinden, 680 papp gick den på den här gången, riktigt snygg dessutom eller hur? Jag blev kanske inte lyckligare men väldigt nöjd, och den gamla spisen hade verkligen gjort sitt.

Kommentarer

Åsa sa…
Jag har en känsla utav att har man hus finns det alltid någonting som behöver göras. Håller man efter sitt hus lite hela tiden så blir det oftast billigare och enklare än att låta det gå för långt mellan renoveringarna.Men för den skull behöver man inte kasta ut allt bara för att det kommer en ny trend. Alla dessa renoverarprogram på TV har säkert gjort sitt till att många fått renoveringsfeber.

Vårens projekt för våran del är att byta ut två fönster som är dåliga och måla verkstaden. Känns inte sådär jätteinspirerande, men det blir säkert bra när det är färdigt.
Ja, så behöver jag egentligen ta itu med en dörr som jag målade för ett par år sedan, men färgen var inte i harmoni med underlaget så nu är det "big problem" kan man säga och inte riktigt lika roligt att ta itu med :D
Det finns stunder då jag önskade att jag bodde i lägenhet, det är helt klart!
Monica sa…
Åsa, underhåll är ju en sak, "makeover" en annan, totalrenovering av sånt som funkar men inte är nytt nog liksom.
Stellan sa…
Monica,
det var väl ett fynd! Så snygg spis för det priset.
Kom att tänka på vid den förr-förra omorganisationen (eller den dess för innan) för ett par år sedan. Då skulle alla lite kort presentera sig och vad man gjorde på sin fritid. Jag kände mig väldigt udda. Var nog den ende av 20 pers som inte höll på med renoveringsprojekt.. Gud så skönt att bo i lägenhet. Dagens dåliga samvete är krukorna på balkongen..
Monica sa…
Stellan, jag är jättenöjd! Och visst är det behändigt att bo i lägenhet men det garanterar ju inte att man inte ger sig på stora och kostsamma renoveringar, om man inte bor i hyresrätt vill säga - egentligen den yttersta lyxen, man får hjälp med ALLT!

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!