Den heliga bilen

Jag såg en valaffisch vifta förbi på en buss härom dagen. Centerns tror jag det var. Det stod ungefär: "Bort med utsläppen, inte bilen". Kändes lite naivt liksom. Som att ha kakan och äta den. Varför i hela friden är bilen så helig? För den är verkligen det, det finns nästan ingenstans man kan ifrågasätta bilens existens utan att bli betraktad som en riktig djuping. Eller tok. Eller nåt annat mindre smickrande. Varför? En manick som motarbetar allt människokroppen är skapt för, på alla sätt. Fattar inte.

Bilåkandet är ibland, i vissa trakter och för vissa människor ett alldeles suveränt, och kanske enda, sättet att förflytta sig på. Men allt det där andra åkandet, det som hur enkelt som helst kan ersättas med något annat, för den egna plånboken mer ekonomiskt och för miljön oändligt mycket bättre. Varför är det en så het potatis? Faktum är att jag inte kan komma på det. Faktiskt.

Och miljöbilar. Trams. Finns inte en bil som inte frestat miljön enormt redan innan den rullat sin första meter, skit samma vilket bränsle den går på!


Jag ser verkligen fram emot den dag när en politiker högt vågar ifrågasätta bilismen, inte bränslet de drivs med...

Intressant läsning i SvD.

Kommentarer

thord wiman sa…
Hej: Kanske måste vi rent generellt få ett mer moget förhållningssätt till bilen. Nu är den ju i mycket en prestige och statussymbol som används i tid och otid av slentrian, okynne, bekvämlighet.

Jag ser fram emot den första vätgasbilen med ren vattenånga som enda direkta utsläpp, en rullande luftförbättrare i våra städer, vilket himmelrike.
Hela bilen återvinningsbar.

Det rullar sakteliga på åt rätt håll ändå.

Själv åker jag buss, cyklar, går och är nöjd med det; bokar en hyrbil någon enstaka gång per år.

Och, förstås, flinar åt hur alltihopa började:

DEN FÖRSTA BILEN

"... Vad är det för djuraktigt
vad är det för svartglänsande väsen
som kryper fram ur leran?

Det är Chico Osorios automobil
det är tecknet på en ny tid som gryr
det är den första bilen, den första Forden
det är dödsdomen över hästen
över lastdjurskaravaner
över oxkärrans hjul.

Där kommer den dragen av två oxar.

Styckets upphovsmänniska: okänd.

Har du själv varit bilägare?
Monica sa…
Thord,
det du skriver stämmer säkert. En mer avslappnad attityd till bilen vore en nåd att stilla bedja om. Att betrakta den exakt som det den är - ett av många sätt att förflytta sig mellan två geografiska punkter och inget annat.

Statussymboler har väl alltid funnits och kommer alltid att finnas, vore trevligt med en som gynnade såväl naturen som oss människor. Som för all del ingår i naturen fast vi numera gör vårt bästa för att alienera oss från den.

Och ja, jag har haft bil i många år tills alldeles nyligen. Och även jag har missbrukat den efter bästa förmåga om man säger så...
Det finns fortfarande en bil kvar i hushållet men den använder vi så lite som möjligt. Går det att lösa med cykel och tåg så blir det det. Och det går ju faktiskt väldigt ofta. Och det är bra mycket trevligare!
Lotta sa…
Jag håller verkligen med! Eftersom jag själv inte har någon bil kan jag häpna över vad folk säger om bilens försvar. Nog för att man kan behöva bilen pga långa avstånd, men det är jäkligt många som bara är lata också. Särskilt när det regnar, eller är kallt. På vintern fylls gator och vägar här i Umeå av bilköer vid till/från jobbet-tider. Jag går förbi och ser att alla sitter ensamma i sina bilar och spyr ut avgaser. Så onödigt. Det är surt att det är så lätt att ta det dåliga alternativet.
Miir sa…
Hej!

Bra inlägg!

Jag tror att det är människans bekvämlighet och valfrihet som anses helig. Vi ska kunna göra det som är mest bekvämt för oss, när vi vill, hur vi vill, utan att behöva fråga någon om lov. Det vi (som kollektiv) inte verkar förstå är hur detta kommer slå tillbaka på oss själva tillslut... Det har redan gått alldeles för långt tycker jag!

/Miria (Min blogg)
Monica sa…
Lotta, om man fick bort just den där "lat-och-bekväm-biltrafiken" så skulle ju trafiksituationen förmodligen se helt annorlunda ut.

Miir, vi har ju faktiskt inte någon valfrihet gentemot naturen. Vi MÅSTE leva i samklang med den oavsett vad vi tycker om den saken. I alla fall om vi vill ha kvar en jord för våra efterlevande att vistas på. Nu lyckas vi inte med det så himla bra och vi ser ju också hur det blir. Det skumma är precis det du skriver, att det skall vara så svårt att förstå att det kommer att slå tillbaks på oss på ett förödande sätt till slut. Och det leverne vi lever mår vi ju inte heller så bra av så i vad ligger vinsten?
ERIC SECHER sa…
Hej.
Varför det är en sådan het potatis ?
Man kanske inte ska underskatta vad grupptryck, reklam och ekonomiska intressen gör med oss. Kommer väl ihåg hur vi jämförde oss med grannarna i radhuset, det var en stor händelse på gatan när någon bytt bil.
Och glöm inte macho-värdet, oöverträffat hittills.
Eric
(utan bil sedan 2004)
Monica sa…
Eric, mitt i prick. Tyvärr.
Fyrabarnsmor sa…
tjôt, ensam kan jag ta spårvagnen, men med ungar i släptåget är det inte mänskligt att stå med tunga matkassar i en full buss..
Dessa unga killar, som parkerar 12 meter från gymmet och tar hissen till 2:a våningen, de skulle inte kunna tänka sej att ta bussen..
Monica sa…
Fyrbarnsmor, det är väl precis då som det är befogat med bil, i alla fall med den samhällsstruktur vi har idag.

Hannele, du har nog rätt. Det är väl det där med macho...
Marie sa…
Åh vilken lättnadens suck att läsa detta inlägg. Vet ärligt talat inte hur man ska komma ifrån folks bilberoende. Det känns nästintill omöjligt. Tänker på hur mycket folk knorrar över trängselavgifter och undrar hur folk hade reagerat om de hade fått betala det verkliga priset för att oåterkalleligt förändra klimatet.
Monica sa…
Marie, jag tror mycket på det där med status- och machovärdet som Eric skriver om ovan. Om man kunde vrida en smula på den attityden och få det att bli hög status att cykla och spara miljön PÅ RIKTIGT så skulle det hända grejor. Och med en dåres envishet vägrar jag tro annat än att det kommer!

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!