Cykelliv




Jag triggar mer och mer på det här med att klara sig utan bil. Helt utan känns som en utopi i dagsläget men att låta den stå så mycket som det bara är möjligt är i alla fall en god sak om än ett något rörligt mål. Just nu är det helt omöjligt att cykla till jobbet t ex då det knappast hjälper ens med dubbdäck i det tjocka snötäcket. Det går an att kryssa sig fram i vägarbeten när det är barmark men nu är det tji.

Men, det kommer ju en vår igen, yes!

Då hösten gjorde sitt inträde och mitt dagliga cyklande tog sin början igen efter många års träda kom också kraven på bra utrustning för själva cyklandet med inriktning vardagsliv, inte sport. Det första var en både praktisk och snygg cykelväska. Och sen vore det ju kul med en fräck cykelhjälm. Och lite annat. Fann dock inte riktigt vad jag sökte så vad fanken - får väl göra det själv då! Så föddes cykelliv.se. Här kommer jag att samla bra grejor för ett vardagsliv på cykel och till fots. Har börjat så smått med just cykelväskor och hjälmar.

Ta gärna en titt, just nu är det julpris på väskan ovan som är en jättebra shoppingväska från holländska Basil. Finns även i en djupt blålila färg. Den är försedd med en krokanordning som döljs bakom en dragkedjsficka då väskan inte hänger på pakethållaren och då finns inte en chans att se att det faktiskt är en cykelväska. Jag har använt min jättemycket även när jag inte cyklar.


Julpris är det även på en snygg och praktisk axelremsväska där det ryms både pärm och laptop om det behövs. Från New Looxs. Samma typ av krokanordning. Finns i flera utföranden.

Och ja - jag har allt funderat på det där med köpstopp, konsumism och att sälja grejor. Krockar. Dock känns det ändå rätt att försöka uppmuntra ett vardagsliv utan bil så tills vidare känns detta rätt.

Välkommen till cykelliv.se, en butik som ständigt kommer att utvecklas!

.

Kommentarer

Två i familjen som cyklar hela vintern, vurpade rejält i veckan. Inga benbrott, men ont och cykelhjälmen hjälpte mot den värsta smällen..

Jag ska köpa icebug skor till mej själv.
Hannele sa…
P.S.
Sån här kärra har maken till saxofonen:

http://2.bp.blogspot.com/_oPst7PZZRnI/TNHV22mEZtI/AAAAAAAADSI/IYMnVUDV97U/s1600/2287saxofon.jpg
ERIC SECHER sa…
Att cykla på vintern är inte så märkvärdigt. Man tar det försiktigt, det kanske slirar lite hit och dit, någon enstaka gång går jag omkull men brukar inte slå mig. Dubbdäck är väldigt överskattat, och vansinnigt trist när det är barmark, som det ju brukar vara.
Breda, rejält räfflade däck, inte för hårt pumpade, brett styre ger bättre statdga, lite framåtböjd sittställning som på en mountainbike (inte city eller hybrid) ger också bättre balans, skor med bred räfflad sula som griper tag i trampan utan att man sitter fast ökar också balansen.
En vanlig ryggsäck är oslagbart, slänger inte hit och dit, även om den på bilden var snygg.
Bil ? Aldrig mer :-)
Eric
Monica sa…
Hannele,
det finns läckra hjälmar också... Med Päls... :)
Eric,
jag använde dubbdäck för sisådär 25 år sedan och jag var jättenöjd med dem. Men precis som du skriver, på bar, torr mark e de inget kul. Och du, det finns jädrans bra ryggsäckar också. Den jag lagt ut hittills kanske inte är så manlig precis men det kommer en till som man fäster på ett fäste på sadelstolpen. Eller på styret eller styrstolpen om man så vill. En väldigt "vanlig" ryggsäck som mannen här hemma är väldigt förtjust i.

Problemet med cyklandet för min del är att jag har att välja på E20 (helt otänkbart) och själva vägarbetet som heller inte funkar nu. Inget vägunderhåll alls liksom.

Och visst är det en stor frihet att inte åka bil!
Monica sa…
Hannele,
smart kärra!
Trevligt initiativ! Jag cyklar på vintern, med tre hjul och lite hjälp av en elmotor...

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!