Lyssna...

När jag är ensam hemma vill jag gärna att det är tyst omkring mig. Och om jag vill ha något annat än tyst så blir det företrädesvis P1 på radion som åker på. Har lyssnat från och till idag och bl a hörde jag en bit mitt i ett program, vet inte vilket det var, det var nåt med utbildning, skola och så. Fick mig en aha-upplevelse till livs, alltid lika fascinerande och ofta lite skärrande. Det var så här ungefär "Vi får lära oss läsa, skriva och tala i skolan men hur mycket tränar vi på att lyssna?" Oj så mitt i prick. Och så var det hemläxa på att öva på det...

Tanken växer liksom, hur skulle det vara med lite lyssna på schemat istället för mer matte som alltid verkar vara det allena saliggörande? Lyssna har alla användning för hela tiden, vad man än gör, var man än är och vem man än är. En fundamental förutsättning för att få kommunikation till stånd. Undrar...
.

Kommentarer

Onkel Olof sa…
Men när man sedan kan lyssna. Vem ska man egentligen lyssna på?
Monica sa…
Olof, nån annan som lärt sig lyssna...?
Onkel Olof sa…
Det var ett mycket bra svar. Då kan man få en ÄKTA dialog. Det är ovanligt...
Monika sa…
Hej..mycket svår konst tror jag . att LYSSNA jag kommer ofta på mig själv. i princip alltid . ska erkännas. att jag sitter o tänker på vad jag ska svara den jag lyssnar på .. o att jag ska komma med en egen kommentar. att jag känner igen mig TYP i det min samtals partner säger etc.. Man/Jag har allt färdigt på förhand.. så hur intresserad är jag vi av att höra på andra? kan man undra. det gör jag i alla fall. / Monika
Onkel Olof sa…
..och många gånger man ställer en fråga vill man bara framhäva sin egen åsikt.

Då jag är en person som lätt tar mycket plats har tränat på att lyssna på andra. Det förvånar ofta när folk märker att man faktiskt både lyssnar och kommer ihåg.
Monika sa…
instämmer Onkel Olof.. jag tror mig ändock vara en någorlunda god lyssnare. för jag har funderat över mig själv som lyssnare.. och som en pratsam pratglad typ.. hade komplex över att jag pratade så mycket ..numera tänker jag såhär; jag bjuder på mig själv. visar vem jag är etc. för jag tycker nog det är skillnad om man både pratar o lyssnar o vill veta hur andra tänker tycker etc..
Onkel Olof sa…
Samtal ska berika. Det kräver ett intresse för motagaren.
Monica sa…
Olof, ja inte står de "äkta" dialogerna som spön i backen direkt. Och det är skillnad på att prata och att samtala. Ett samtal berikar. Och faktiskt tycker jag det är nästan lite knepigt när man märker att någon lyssnar "på riktigt", man får lite tunghäfta liksom. Det blir plötsligt mycket viktigare vad man säger. På nåt sätt.
Monika, är man pratsam så är man. Det går ju inte riktigt att lägga band på, jag är också sån... Hm. tror jag skall ta en lyssnardag...
Monika sa…
håller med.. prata o samtala känns /är nog två olika saker,... ett samtal är väl mellan två el flera mnsk.. det är skönt att ha ett bra samtal..

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!