Det där med bilar...
Vi är på väg att byta bil. Och visst, det vore givetvis en god sak att inte ha någon bil alls men det funkar dåligt som tillvaron ser ut just nu helt enkelt. Och blir det då en "miljöbil"? Nej. Det blir inte det. Jag hade väl gärna sett det men det blir inte det. Och jag har förlikat mig med det.
Vi kör så himla lite bil så om den per kilometer står för ett uns mer utsläpp än önskat borde vara att betrakta som en s k "piss i Mississippi" jämfört med en "miljöbil" som går många fler mil. Själva tillverkningen av bilen är lika illa, miljöbil eller inte. Och sen betraktas det lätt som att alla miljöproblem är ur världen, bara det står just "miljöbil" på bilen. Vilket de ju inte alls är.
Nu blir det en bil som tillfredsställer de samlade behoven (och ja, önskningarna) så gott det går och sedan kommer den mest att stå på gården ändå. Och då kommer vi till en liten finess till, kanske håller den inte att dissekeras men jag provar...
Genom att köpa en bil, begagnad, som inte släpper ut riktigt så där lite som man skulle önska, och att sedan köra ytterst sparsamt med den, så kommer i alla fall inte just den bilen att göra så mycket skada som den skulle gjort i händerna på någon som kör mycket mer. Mer än den den gjort bara av att bli till liksom...
Och vänta bara tills jag gnetat ihop till min lådcykel, då blir det väääääldigt lite bilåkande!
.
Vi kör så himla lite bil så om den per kilometer står för ett uns mer utsläpp än önskat borde vara att betrakta som en s k "piss i Mississippi" jämfört med en "miljöbil" som går många fler mil. Själva tillverkningen av bilen är lika illa, miljöbil eller inte. Och sen betraktas det lätt som att alla miljöproblem är ur världen, bara det står just "miljöbil" på bilen. Vilket de ju inte alls är.
Nu blir det en bil som tillfredsställer de samlade behoven (och ja, önskningarna) så gott det går och sedan kommer den mest att stå på gården ändå. Och då kommer vi till en liten finess till, kanske håller den inte att dissekeras men jag provar...
Genom att köpa en bil, begagnad, som inte släpper ut riktigt så där lite som man skulle önska, och att sedan köra ytterst sparsamt med den, så kommer i alla fall inte just den bilen att göra så mycket skada som den skulle gjort i händerna på någon som kör mycket mer. Mer än den den gjort bara av att bli till liksom...
Och vänta bara tills jag gnetat ihop till min lådcykel, då blir det väääääldigt lite bilåkande!
.
Kommentarer
Vilket som. Jag har en sk miljöbil som kan gå på etanol. Det visade sig att den drar så mycket mer etanol än bensin att utsläppen nog blev detsamma.
Mängden man kör är nog det viktigaste trots allt...
Åsa, det är så jag ser det också. Givetvis vore det bra att låta bli helt men det är inte så lätt. Och det är flera viljor som skall samsas. Och vi har en gemensam strävan efter att låta bilen stå så mycket det bara går, och det blir verkligen rätt mycket, och det får vara gott nog tills vidare.
Vad man ska ha i minnet är att den mängd spannmål som behövs för att tanka en suv,EN ENDASTE GÅNG,får en person att överleva ETT HELT ÅR. (Brown,L R. 2010, Boken Plan B 4.0 Uppdrag:-Rädda civilationen)
Frågan är ifall etanol är så bra som vissa vill tuta i oss.
Jag gör som du, kör en begangnad bil så lite som bara är möjligt tills något bättre framställs.
Köper man en begagnad bil så gagnas inte heller nyproduktionen av nya bilar som har en tendens att bara spruta ut ur fabrikerna som säkert inte tänker så mycket på utsläppen vid tillverkningen.