Mera Arne Naess
Nu har jag läst mer i "Livsfilosofi" av Arne Naess, denne underbare man. Han skriver en hel del om känslolivet och mognad i känslolivet:
"Det finns olika uppfattningar om vilken effekt den mycket överdrivna konsumtionsstilen har på våra mognadsprocesser. Förbrukningsmentaliteten lägger grunden till att vi behöver väldigt mycket stimulans utifrån, saker vi inte kan hämta från våra egna, inre resurser. De ständigt nya erbjudanden vi överöses av från marknadskrafterna, det ena mer uppseendeväckande än det andra, kan verka distraherande. Även människors förhållande till ratio (ungefär "din inre röst") kan störas av förbrukarmentaliteten."
Och nu kommer det, ett sånt underbart ord, "Novofili":
"Det finns något som kallas "novofili" - att värdesätta det nya för att det är nytt. Många människors inställning är att det måste vara helt up to date det du klär dig i, vad du gör, vad du föredrar, vad du tycker om. Kasta det gamla du har! Köp det nyaste! En nyanserad syn är på sin plats också här, Det kan finnas nya varor och tjänster som lämpar sig till att få oss att mogna känslomässigt:"
"Mognad i känslolivet innebär att vi ger de grundläggande värdena större plats i tillvaron, I detta sammanhang finner vi att en del värden är viktigare för oss än andra, t ex att familj och vänner är av större betydelse för oss än en yrkeskarriär. Vi blir mer medvetna om våra värdeprioriteringar. Det avgörande är att vi lever ett liv som vi innerst inne vill leva, något som ger vårt eget liv mening och innehåll. Här kommer "känn-dig-själv-normen" in med full tyngd. Oavsett vad som har hänt dig, finns det en väg som är din."
Han e så klok den mannen!
"Det finns olika uppfattningar om vilken effekt den mycket överdrivna konsumtionsstilen har på våra mognadsprocesser. Förbrukningsmentaliteten lägger grunden till att vi behöver väldigt mycket stimulans utifrån, saker vi inte kan hämta från våra egna, inre resurser. De ständigt nya erbjudanden vi överöses av från marknadskrafterna, det ena mer uppseendeväckande än det andra, kan verka distraherande. Även människors förhållande till ratio (ungefär "din inre röst") kan störas av förbrukarmentaliteten."
Och nu kommer det, ett sånt underbart ord, "Novofili":
"Det finns något som kallas "novofili" - att värdesätta det nya för att det är nytt. Många människors inställning är att det måste vara helt up to date det du klär dig i, vad du gör, vad du föredrar, vad du tycker om. Kasta det gamla du har! Köp det nyaste! En nyanserad syn är på sin plats också här, Det kan finnas nya varor och tjänster som lämpar sig till att få oss att mogna känslomässigt:"
"Mognad i känslolivet innebär att vi ger de grundläggande värdena större plats i tillvaron, I detta sammanhang finner vi att en del värden är viktigare för oss än andra, t ex att familj och vänner är av större betydelse för oss än en yrkeskarriär. Vi blir mer medvetna om våra värdeprioriteringar. Det avgörande är att vi lever ett liv som vi innerst inne vill leva, något som ger vårt eget liv mening och innehåll. Här kommer "känn-dig-själv-normen" in med full tyngd. Oavsett vad som har hänt dig, finns det en väg som är din."
Han e så klok den mannen!
Kommentarer
jag provtänkte det igår innan jag skulle sova.. och jag tänkte helt frankt att Ni som är på HUGGET redan, skulle vara mest lämpade... inte vet jag?? men vad vet man.. lika bra att slänga ur sig idén iaf... hej så länge från Monika m k