16 december 2008

Barn testas och bedöms i förskolan

Bild Världen idag
Skolans krav på mätbar kunskap letar sig in i förskolan. Varför? Jag tänker återkomma till detta ämne som ligger mej varmt om hjärtat och gör mej väldigt bedrövad, jag har blivit mycket påverkad av ekofilosofistudierna! Tills vidare, Läs och begrunda...

6 kommentarer:

Klimakteriehäxan sa...

Nu har jag klämt ur mig receptet på Tyrolersallad! Hoppas den smakar!

Monica sa...

Tackar!

Malin sa...

Jag tycker det är förfärligt, denna effektivitetshets med alla dessa resultatsanalyser som följd.

Som småbarnsförälder uppmanas man (alltför ofta), att i uppfostringssyfte, ha en tavla för belöning och följdaktligen även en sorts bestraffning. Till exempel att barnet får en guldstjärna när det gjort något bra, ett visst antal intjänade stjärnor ger en present, och om barnet gjort något fel så försvinner en stjärna. Jag vill inte sätta mig till doms över andra men tror att det tål att tänkas på vad man lägger i en relation. Jag vill inte att min relation till mina barn ska genomsyras av ett bedömnings-/bestraffningssystem. Alla människor gör fel, alla gör bra eller mindre bra saker. Man är okej i alla fall! Jag tror det är en fara i att kategorisera sitt barns handlingar på det sättet.

På samma sätt borde alla barn i stället för betyg få ett diplom för väl utförd kamp!

Tycker jag.

Monica sa...

Malin, håller med dej. Och mina ögon har öppnats rent brutalt på det här området i studierna i ekofilosofi. Som sagt, jag återkommer. Och tack för kommentaren i AT, oväntat!

Hanneles paradis sa...

Är det för att sätta hjälp tidigt, så är det ok. Skolan är väldigt dålig med extra resurser, många får inte hjälp förrän i gymnasiet.

P.S.
Vissa tester är bra. Mitt barnbarns hörsel testades efter fyra dagar.

Monica sa...

Hannele, visst är det bra om man får pejl på "skavanker" hos barnen tidigt men vårt enormt kunskapsinriktade samhälle berövar tyvärr barnen annat.