Bilism vs vad då?
Foto Magnus Jönsson
Nu hänger dom löst, Saab och Volvo. Våra stolta svenska bilmärken. Många har redan blivit av med sina jobb och resten får myror i magen. Självklart. Sicken en julklapp... All sympati till dem som nu oroar sig för sin försörjning! Läs mer här, här, här och här.
Jag kan dock inte låta bli att fundera lite runt det här med bilismen. Är det så självklart att vi för all framtid skall ha en samhällsstruktur som till stor del bygger på bilismen? Är det höjden av frihet att kunna åka kors och tvärs vart man vill när man vill? Skulle vi kunna tänka oss att ha kvartersbutiker, lanthandlar m m igen så att vi t ex kan lösa vårt införskaffande av mat på ett enklare, billigare och betydligt naturvänligare sätt? Och måste det i så fall betraktas som att gå bakåt i utvecklingen? Någon gång måste det väl ändå vara möjligt att vi upptäcker att "shit, det där blev ju faktiskt inte så bra, vi får nog göra om och göra annorlunda". Miljöbilar då, säger vän av ordning. Visst, så klart. Men även det har en baksida, det cementerar bilsamhället ännu mer. Jag menar inte att bilar måste försvinna helt men tänk om vi kunde hitta ett riktigt bra komplement. Eller rättare sagt, hitta något som bilen kan vara ett komplement till. Och vad skall det vara då? Tja, vet inte. Men lite goa forskningspengar och kreativa hjärnor kan nog fixa det!
Den kris som nu drabbar bilindustrin över hela världen kanske egentligen är ett gyllene tillfälle att tänka till och lägga om produktionen till nåt fiffigare. Som vi väl alla har nån liten erfarenhet av finns det mycket man inte förändrar förrän man blir tvungen och då brukar det faktiskt kunna bli rätt bra!
Frågorna hopar sig och min största just nu är: "Är det inte dags att åtminstone vända och vrida på det här istället för att med fastsvetsade skygglappar köra på i de nu ganska djupa hjulspår som kännetecknar bilistsamhället? Helig ko? Troligt. Minst sagt.
Kommentarer
I framtiden hoppas jag att Volvo och Saab kan tillverka solpaneler och vidsnurror och annat som världen behöver mer än någonsin.
men inte med fyra ungar..
P.S.
Första elbilen fanns i Göteborg redan 1905, med laddningsbara batterier, men bilindustrin satsade på annat...