Luncher istället för matsvinn!

Bild lånad från expressen.se
Gång efter gång står det att läsa i media om hur mycket fullt ätbar mat vi slänger. Att det där med att äta upp maten istället är den största insats vi kan göra för miljön. Vi konsumenter är rent löjligt kräsna och ratar råvaror så fort de inte ser ut som vi tycker att de måste se ut. Och sedan kan vi glatt gå till nästa hylla och köpa nåt dehydrerat halvfabrikat med hur mycket kemikalier som helst i...

Nåväl, ICA-handlaren Stefan Billing gjorde slag i saken och har numera i stort sett utraderat sitt matsvinn i butiken! Han anställde helt enkelt en kock som tillagar luncher av de ratade råvarorna och säljer dessa i butiken. Succén kom som ett brev på posten och det säljs 250-300 luncher varje dag i butiken. 

Månne kommer fler att nappa på den här idén, den är ju helt enkelt lysande!

Kommentarer

Vilken helt lysande idé...här hemma har jag faktiskt skärpt till mig. Utgår alltid från det som finns hemma, isf att köra ner till byn och handla det jag helst vill ha. Så mycket vanans makt det sitter i detta, men det är faktiskt lite av en sport att vara kreativ i kylskåpet:)
Monica sa…
Peace in mind, det går fankenmej att åstadkomma en middag av nästan vad som helst, bara man bjuder till! Men tonåringarna tycker inte riktigt samma sak har jag märkt...
Just i dag har jag bläddrat i Marit Paulsens nya bok, och det här med att inte kasta är en av hennes huvudteser. Klart klokt. Jag försöker!!!
Monica sa…
Aina, en gör så gött en kan... Inte alltid så lätt, det kan gömma sig konstiga saker i kylen ibland...
ERIC SECHER sa…
"Tagga ner" är verkligen en välfunnen bloggrubrik. Den sätter fingret på att allt inte handlar om inkomst-sidan (som alla är så fixerade vid) utan att det finns så mycket att göra åt utgifts-sidan.
Den här nyheten om ICA-handlarn var jag bra nära att kommentera-men du hann före...
Monica sa…
Eric, bättre lycka nästa gång! :) Men du kan väl göra det som god tvåa...?
Bra initiativ. Jag tar vara på matrester och ratar inte (att man gjorde köttfärs av för gammalt kött var ingen bra idé, men så gör väl inte affärerna längre).
Monica sa…
Hannele, en bra början för många vore att inte stirra sig blinda på bäst-före-datum. När väl maten hamnat i det egna kylskåpet menar jag.

Populära inlägg i den här bloggen

Framför våra fötter

Kött...

Trivsamma trästan!