Nu är det dags igen. För köpstopp, hela 2012. Det handlar inte om nåt tvärstopp, det handlar om att inte köpa för att köpa, inte byta ut något som fortfarande egentligen är ok och inte köpa nyproducerat. Inte slösa kort sagt, varken på pengar eller jordens resurser. Och jag har valt att fokusera på vad som är ok, inte vad som inte är det: - det är ok att köpa begagnat - det är ok att köpa nytt för att kunna återanvända eller laga något jag redan har eller kan köpa begagnat, t ex målarfärg för att snygga till en gammal möbel eller knappar och band för att snygga till nåt gammal klädesplagg - det är ok att köpa material och tillverka själv, t ex tyg, garn, virke - det är ok att köpa riktigt hantverk, dvs inte något från "vart-som-helst" som bara kallas hantverk. Jag skall ha koll på varifrån det kommer, absolut helst närproducerat - det är givetvis ok med mat och förbrukningsartiklar även om detta också skall in under luppen , jag skall laga mat utifrån så mycket råvaror ...
Kommentarer
Min man, och en kompis till honom, var en gång för många år sedan på en föreläsning med Kay Pollak. Den handlade om hur man skulle bemöta varandra i situationer när man tycker olika.
Min man och hans kompis, kom hem och och var "eld och lågor" över vad de hade hört Kay Pollak berätta. Bland annat skulle man vid en meningsskiljaktighet, titta den andra personen djupt i ögonen, nicka och säga "jag förstår vad du säger"...
Jag var vid det tillfället jättestressad och stod och lagade mat, ungarna var små och stökade omkring och det mesta var kaos... medan "gubbarna" satt och pratade om den fantastiske Kay Pollak... jag blev väl lite sur och sa till maken och kompisen att hjälpa till i stället för att bara babbla... varpå min käre make ställer sig nära mig, nickar, tittar mig djupt i ögonen och säger..."jag förstår vad du säger..."
OM DU BARA VISSTE SÅ HIMLA OVÄNNER VI BLEV!!!!!
Jag tände på alla "åtta"... och det gjorde min man också!!!! Det blev ett riktigt PRAKTGRÄL!
Det här tänker jag alltid på när jag ser, eller hör talas om Kay Pollak! Det hela blev liksom motsatt verkan... fniss...
Tack för din kommentar om mina nyproducerade pulsvärmare! Klart att du får beställa, men vänta och se tills jag har omarbetat mönstret litegrand, så de blir lite bättre oh smidigare, just prototypen blev i kraftigaste och otympligaste laget! Men det fixar sig i ett lite tunnare garn, tror jag!
hoppas att allt är bra med dig denna kväll och att din dag har varit bra :)
sov så gott :)
kram
Har tyvärr inte varit på någon föreläsning med Kay Pollack - har hört några som varit och tyckte han var fantastisk. Däremot har jag nyligen läst hans bok "Att välja glädje".Jag rekomenderar den ofta och gärna till mina kunder jag coachar. Den finns som pocket. MYCKET LÄSVÄRT!
Molly, allt väl, hoppas det är det hos dej också!
Ulrika, jag har köpt den till jobbets bokhylla men inte läst ännu men det kommer!
men hans film Såsom i himlen tyckte jag inte om.. ett pekoral... tycker jag. hej från Monika m k
Monika, och jag som tyckte den var så bra, har sett den tre gånger och fler blir det säkert, har den på DVD.